برداشتن فیبروم رحمی بدون برش شکمی

آیا برداشتن فیبروم رحمی بدون برش شکمی امکان پذیر است؟ فیبروم رحمی چه عوارضی در پی دارد؟ روش درمان فیبروم رحمی چیست؟ برای اطلاع از پاسخ این پرسش ها متن ذیل را بخوانید.

فیبروم رحمی چیست؟

یکی از مشکلاتی که اکثر خانم ها با آن مواجهه می شوند. افزایش میزان خونریزی های عادت ماهیانه می باشد. که این مشکل می تواند علت های مختلفی داشته باشد. یکی از شایع ترین علت ها فیبروم  رحمی می باشد. فیبروم های رحمی تعدادی از  سلول های داخل عضلات ساخت رحم هستند که به کمک برخی از عوامل رشد می کنند. و توده های لاستیکی مانند را داخل رحم ایجاد می کنند.

برداشتن فیبروم رحمی بدون برش شکمی

فیبروم های رحمی یا همان تومور های خوش خیم رحمی، از دلایل بیشترین مراجعه بیمار به پزشک می باشد. درمان این بیماری بستگی به سایز و محل درمان آن متفاوت است. گاهی اوقات این بیماری درمان نمی خواهد. فیبروم هایی که خیلی بزرگ هستند ممکن است علائمی مانند:

• انسداد روده
  • انسداد مثانه
  • درد های غیر معمول

ایجاد  کنند.

دسته بندی فیبروم رحمی

فیبروم های رحمی، توده های خوش خیمی هستند. که جنس آنها از بافت عضلات خود رحم می باشد. در روی رحم ایجاد می شوند البته بستگی به اینکه در کجا قرار دارند دسته بندی و درمان می شوند.

• داخل حفره رحمی
  • داخل مخاطی
  • داخل عضله
  • روی رحم (ساپسزور)

فیبروم رحمی از نظر شیوع با هم تفاوت دارند. فیبروم داخل حفره رحم شیوع کمتری نسبت به انواع آن دارد. که باعث بروز مشکل در بیمار می شود. فیبروم هایی که شیوع بیشتری دارند مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کنند و در صورتی که بسیار بزرگ باشند نیاز به درمان دارند.

فیبروم داخل حفره رحم فیبروم هایی هستند که درد و خونریزی شدیدی را به همراه دارند به طوری که در زندگی روزمره فرد تاثیر می گذارد. در این صورت بیمار حتما باید درمان شود.

بعضی از فیبروم های داخل رحم را می توان بدون آنکه برشی در رحم ایجاد شود، برداشته شوند. این فیبروم ها فیبروم هایی هستند که کاملا در داخل حفره رحم قرار گرفته اند. و معمولا این ها عامل خونریزی های غیر طبیعی شدید در خانم ها هستند.

روش برداشتنن فیبروم بدون برش شکمی

هیستروسکوپی

در این روش جراحی از طریق دهانه رحم انجام می شود به کمک این روش می توان فیبروم را به طور کامل از رحم خارج کرد. البته در صورتی که سایز آن ها زیر 4 سانتی متر باشد و به طور کامل در رحم برجسته شده باشند. شرایط دیگری هم وجود دارد که از طریق معاینه بیمار، انجام سونوگرافی و ام آر آی قابل تشخیص می باشند.

مزایای هیستروسکوپی

در این روش هیچ برشی در شکم و رحم بیمار ایجاد نمی شود و فرد می تواند بعد از انجام  هیستروسکوپی فعالیت های روزانه خود را به طور طبیعی انجام دهد.

مشکلاتی که فیبروم رحمی در بارداری به وجود می آورد چیست؟

اگر  فیبروم زیر لایه داخلی رحم (ساب موکوزال) وجود داشته باشند ممکن است باعث سقط جنین و ناباروری در فرد شود. و در مواردی که بارداری ادامه پیدا کند باعث زایمان زود رس و کنده شدن زود رس جفت یا کاهش رشد جنینی شود.

دکتر شهناز شایان فر متخصص زنان و زایمان هستند شما می توانید با شماره های ۸۸۰۵۷۸۷۵_ ۸۸۰۳۰۶۹۷ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

سایر مقالات مربوطه:

برداشتن پولیپ با هیستروسکوپی