خشکی واژن

خشکی واژن یک حالت غیر طبیعی همراه با درد و سوزش است. این عارضه درحین یا بعد سن یائسگی در خانم ها رخ می دهد. قطع سیکل قاعدگی باعث کاهش تولید هورمون استروژن می شود که یک عامل خشکی واژن است.

خشکی واژن

علل خشکی واژن

• کاهش هورمون استروژن: تولید هورمون استروژن باعث شادابی و مرطوب نگه داشتن واژن می شود. عدم تولید این هورمون در سیکل قاعدگی، زمان بارداری و هنگام شیردادن کاهش پیدا می کند. هم چنین این عارضه با استعمال دخانیات، کاهش تولید تخمک، درمان بیماری سرطان یا با کاهش سیستم دفاعی بدن، ایجاد می شود.
  • مصرف برخی از داروها: مصرف برخی از داروها باعث ایجاد خشکی در تمام اعضای بدن می شود. یکی از این علائم خشکی واژن است. مصرف  داروهای آلرژی زا و داروهای ضد افسردگی این عارضه را نمایان تر می کند. مصرف برخی از داروهای شیمی درمانی  بخصوص داروهای سرطان سینه باعث ایجاد خشکی واژن می شود. داروهای کاهش دهنده هورمون استروژن برای درمان تومورهای لنفاوی داخل رحم یا دهانه رحم نیز این عارضه را در پی دارد.
  • سایر علل: کاهش رابطه جنسی یا داشتن مشکلات جنسی باهمسر، عوامل روحی- روانی مثل استرس و نگرانی که به رابطه جنسی آسیب می رساند، و یا استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن واژن یا صابون های معطر.

علائم خشکی واژن

• احساس خارش در قسمت پایین واژن
  • سوزش شدید
  • درد با خونریزی در هنگام برقراری رابطه جنسی با همسر
  • التهاب مجرای ادراری

تشخیص خشکی واژن

• معاینه لگن و واژن
  • آزمایش پاپ اسمیر
  • آزمایش ادرار: چنانچه خانم ها از تکرر ادرار رنج می برند، این آزمایش از سوی متخصص زنان تجویز می شود.

درمان خشکی واژن

هورمون درمانی، یکی از بهترین درمان ها برای از بین بردن و رفع خشکی واژن می باشد. کاربرد این درمان برای همه خانم ها جایز و امکان پذیر است. اما هورمون های درمانی عوارض جانبی را نیز به همراه دارد از جمله:

• افزایش وزن و چاقی
  • یبوست و عدم اجابت مزاج
  • سردرد های شدید
  • افزایش سرطان سینه در خانم ها
  • افزایش سرطان کیست تخمدان

از موثرترین درمان ها مراجعه به یک متخصص زنان باتجربه و خبره است که  با معاینه واژن، علت را زودتر یافته، تا بهترین روش برای رهایی از این عارضه را تجویز نماید.

منبع:htt p:///www.youmek.com

خدمات دکتر شایان فر جراح زیبایی زنان و متخصص زنان و زایمان