درمان آندومتریوز

درمان آندومتریوز  بر اساس  شرایط خاص هر فرد انجام می شود  و مشکل بالینی  ایجاده شده باید در نظر گرفته شود . آندومتریوز  یک بیماری  مزمن  با میزان  عود بالا  پس از درمان  است .در نظر گرفتن  کم تهاجم ترین  و کم هزینه  ترین درمان توسط  بهترین متخصص زنان  توصیه  می شود . درمان بیماران  علامتدار  شامل استفاده  از ضد درد ، هورمن ها ، جراحی  و تکنیک های  کمک باروری است .  اگر شما هم  با بیماری آندومتریوز و راه های درمان آن آشنا نیستید ادامه مطلب را بخوانید .

پیشرفت  ضایعه  پس از درمان  قابل پیشگویی نیست، در صورت  عدم پیشرفت  درمان ، انجام لاپاراسکوپی  و لاپاراتومی  در یک مرکز  پیشرفته  زیر نظر یک متخصص در این زمینه  الزامی است . پایدار ماندن  درد علی رغم  درمان در برخی  موارد اجتناب ناپذیر است، در این موارد  باید انجام  مشاوره و ارجاع  به  متخصص زنان  مدنظر قرار گیرد .

درمان آندومتریوز توسط دکتر شهناز شایان فر متخصص زنان

درمان آندومتریوز

درمان آندومتریوز به روش جراحی

باید تشخیص و از بین بردن  آندومتریوز ، همزمان  حین جراحی  انجام گیرد . با توجه  به لزوم  حفظ عملکرد  تولید  مثل ،  هدف از جراحی برداشتن ضایعات  قابل رویت ، چسبندگی  ها و بر قراری آناتومی  طبیعی ژنیتال است .  از لاپاراسکوپی  می توان  در بیشتر زنان  استفاده کرد .  لاپاراسکوپی باعث  کاهش هزینه ها ، موربیدیته  و احتمال  عود چسبندگی  ها پس از عمل  می شود .

لاپاروتومی  منحصرا در بیمارانی انجام می گیرد که :

در مراحل  پیشرفته بیماری هستند .

نیازی به حفظ باروری ندارند .

امکان لاپاراسکوپی  در آن ها وجود ندارد .

آندومتریوز صفاتی

اندومتریوز صفاتی  در طی لاپاراسکوپی  از طریق برش  با قیچی ،  انعقاد  دو قطبی  و یا روش  های لیزری  تخریب می شود .

LUNA حذف ضایعات  صفاتی  آندومتریوز همزمان با برداشت عصب رحمی  توسط لاپاراسکوپی  است .  این  عمل در عرض  6 ماه در بیماری خفیف  تا متوسط  از بین می برد . اما یک جز ضروری  در لاپاراسکوپی  محسوب نمی شود . LUNA به تنهایی  بر دیسمنوره  اندومتریوزی  بی اثر است .

لیز چسبندگی ها

لیز چسبندگی  ها باید  به دقت  صورت گیرد  و استفاده  روتین  از عوامل  دارویی و یا مایع  جهت جلوگیری  از بروز  چسبندگی  های بعد از  عمل توصیه نمی شود . ممکن است بعد  از لیز، چسبندگی تشکیل شود .

آندومتریوز تخمدان

در آندومتریوز تخمدان  بهتر است  ضایعات  سطحی اندومتریوز  تبخیر  شوند . درصورت  کوچک بودن  اندومتریومای  تخمدانی  می توان  از روش آسپیراسیون  و الکترو کوتر  استفاده کرد .  روش ارجح  در آندومتریومای  بزرگ تخمدان ، خارج کردن  کامل تخمدان است .

دکتر شایان فر متخصص زنان و زایمان هستند شما می توانید با شماره های ۸۸۰۵۷۸۷۵_ ۸۸۰۳۰۶۹۷ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

هیسترکتومی و اووفور کتومی

انجام هیسترکتومی  و اووفور کتومی  فقط در صورت  شدت بیماری توصیه می شوند .  این اعمال  تحت لاپاراسکوپی  و یا لاپاروتومی  انجام می شوند . در زنان زیر 30 سال  هیسترکتومی  شده ، نسبت  به زنان مسن تر ، احتمال  پایداری علائم ، احساس  کمبود  و آشفتگی  ناشی از درد  بیشتر است .

نتیجه گیری

در اخر باید گفت  انجام لاپاراسکوپی  تشخیصی بدون هیچ گونه  درمانی ،  درد لگن را تا 50 درصد  کاهش می دهد   و اثر  دراز مدت  قبل از جراحی  بر درد  به سختی  قابل ارزیابی است . در صورتی که مراجعات منظم نزد متخصص زنان داشته باشید، می توانید از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنید ، تشخیص و درمان آندومتریوز لازم است تا توسط یک فرد متخصص صورت گیرد .

با تشکر مدیریت سایت دکتر شایان فر بهترین متخصص زنان و متخصص زنان و زایمان

هفت + هفده =