درمان عفونت واژن

بهترین راه کار برای خلاصی از عفونت واژن چیست ؟ عفونت های اداری تناسلی  از شایع ترین  اختلالاتی  هستند که بیماران به دلیل بروز آن ها به متخصص زنان مراجعه می کنند .

واژن در حالت طبیعی

ترشحات طبیعی واژینال متشکل  از ترشحات  غدد سباسه، عرق، بارتولن و اسکن ، ترانسودای دیواره واژن ،  سلول های جدا شده  از لایه  های سطحی واژن  و سرویکس، موکوس  سرویکس ،  مایعات  حاصل از آندومتر  و لوله ها ، میکروارگانیسم ها  و فراورده  های آن ها می باشند .

ترشحات واژینال  ممکن است  به دلیل افزایش  مقدار موکوس سرویکس ،  در میانه  سیکل قاعدگی  افزایش یابند . هنگام مصرف ocp،که اوولاسیون رخ  نمی دهد  این تغییرات دوره ای نیز مشاهده نمی شوند .

• سلول های سوپرفاشیال(اصلی ترین  نوع سلول  در سنین  باروی )  هنگام  تحریک  استروژنی  به سلول  غالب تبدیل  می شوند .
  • سلول های حد واسط ، طی فاز لوتئال  به واسطه  تحریک  پروژسترونی  غلبه می یابند .
  • سلول های پارابازال ،  در غیاب  هر نوع  تحریک هورمونی ، سلول های  غالب هستند  و در زنان  یائسه  ای که تحت  هورمون تراپی  قرار ندارند ،  دیده می شوند .

فاز نرمال  واژن ،عمدتا  از نوع هوازی  می باشد  و به طور متوسط  از 6 گونه  مختلف  باکتری تشکیل  شده که  شایعترین  آن ها  لاکتوباسیل  های مولد  پر اکسید  هیدروژن  می باشند .

درمان عفونت واژن

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال  نوعی تغییر در  فلور نرمال  واژن است  که سبب  از بین رفتن  لاکتوباسیل های مولد پر اکسید هیدروژن و رشد  بیش از حد  باکتری های بی هوازی  می شود .

لازم به ذکر است که در زنان دچار BIV، ریسک ابتلا  به عوارض زیر وجود دارد :

PID، PID پس از سقط ،عفونت های  کاف واژن  پس از هیسترکتومی و سیتولوژی  غیر طبیعی سرویکس ، پارگی  زودرس پرده های جنینی ، زایمان  پره ترم ، کوریوآمنیونیت  واندومتریت  پس از زایمان سزارین .

درمان با مترونیدازول  قبل از سقط  جراحی  یا هیسترکتومی ، ریسک ابتلا  به این عوارض  را از بین میبرد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با خانم دکتر شهناز شایان فر متخصص زنان و زایمان با شماره های ۸۸۰۵۷۸۷۵_ ۸۸۰۳۰۶۹۷ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

درمان

به طور ایده ال درمان عفونت واژن خصوصا BV باید بی هوازی  ها را مهار  کرده اما تاثیری  بر لاکتوباسیل  ها نداشته  باشد . در این خصوص  درمان های زیر موثر هستند :

مترانیدازول  داری فعالیتی  عالی علیه  بی هوازی ها  و فعالیتی  ضعیف علیه  لاکتوباسیل ها  می باشد  و داروی  انتخابی درمان  BV  است که به صورت  500 گرم خوراکی ، دوبار  به مدت 7 روز  تجویز می شود .

ژل مترانیدازول

شیاف کلیندامایسین

کرم کلیندامایسین

و سایر موارد دیگر . لازم به ذکر است که مقدار دوز هر کدام از دارو ها باید توسط متخصص زنان تعیین گردد پس لازم است با مشاهده هر گونه علائم عفونت  و تغییرات غیر طبیعی واژن  به متخصص زنان مراجعه کنید . دکتر شهناز شایان فر با معاینه کامل بیمار و  تشخیص نوع عفونت بهترین  راه درمان را پیشنهاد می کنند .

Call Now Buttonتماس با ما