دلیل تخلیه نشدن کامل ادرار

دلیل تخلیه نشدن کامل ادرار چیست؟ درمان تخلیه نشدن کامل ادرار در زنان چیست ؟ آیا شما هم از این اختلالات ادراری رنج می برید ؟ دکتر شهناز شایان فر بهترین جراح زیبایی واژن در تهران در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع می پردازند اگر شما هم به دنبال بهترین راهکار برای درمان اختلالات ادراری هستید ادامه مطلب را مطالعه کنید .

دلیل تخلیه نشدن کامل ادرار

اختلال دفع ادرار در زنان کمتر از مردان دیده می شود. علت ایجاد آن اختلال در عمل تخلیه  به علت شل شدن عضلات کف لگن  و یا ناتوانی عضله دترسور در انقباض است .

انسداد مسیر  خروجی زمانی  است که فشار  دترسور بالای 50  سانتی متر در آب بوده اما سرعت  جریان ادرار  کمتر از 15  میلی لیتر  در ثانیه باشد . این نوع  انسداد معمولا  در زنانی  دیده می شود  که به علت  بی اختیاری استرسی  تحت عمل  جراحی انسدادی گردن مثانه  قرار گرفته اند .

در طی  عمل دفع طبیعی ادرار ، عضلات کف لگن  و اسفنکتر  پیشابراه  هر دو  باید  شل شوند .  انقباض همزمان  عضله دترسور  سبب دفع ادرار خواهد شد .

علل اختلال دفع ادرار

بیماری های نورولوژیک  مثل مولتپیل اسکلروز ، به علت  ایجاد عدم هماهنگی  دترسور – اسفنکتر  سبب ایجاد  اختلال در دفع ادرار می شوند .  در این حالت  اسفنکتر  پیشابراه  و دتر سور همزمان  منقبض  می شوند . به علاوه  مصرف برخی  دارو ها ، عفونت واژن ، انسداد ، یبوست شدید  و گاها  عوامل روانی  نیز سبب اختلالات  دفع ادرار می شوند .
سندرم Fowler به احتباس  ادراری بدون  علت گفته می شود .  سن فرد 20-35  سال بوده  و شروع  آن هم زمان با واقعه ای مثل وضع حمل  یا جراحی  می باشد .

ارزیابی

معاینه دقیق توسط متخصص زنان ، ممکن است پرولاپس شدید  اعضای  لگن با اختلالات  ادراری همراه  باشند . در این صورت مصرف یک هفته ای پساری  به تشخیص  صحیح کمک می کند . توده های لگنی  و میوم  های قدامی  تحتانی  هم گاهی  سبب مشکلات  ادراری می شوند .  ارزیابی اورودینامیک  در مورد تشخیص  وجود انسداد  و وجود  انقباض  عضله دترسور  کمک کننده است .

در صورتی که پرینه  از نظر نورولوژیک  مشکل دار باشد  معاینه  ستون فقرات  الزامی می باشد .

دکتر شهناز شایان فر متخصص زنان و زایمان هستند شما می توانید با شماره های ۸۸۰۵۷۸۷۵_ ۸۸۰۳۰۶۹۷ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

درمان

درمان اصلی مشکلات دفع ادرار و یا حتی بی اختیاری ادرار در زنان باید بعد از شناخت علت آن انجام شود . مانع اصلی  در برابر عفونت، تخلیه مکرر و کامل مثانه  است و نه جلوگیری  از ورود جسم خارجی به مثانه. نیازی به  استریلیتی  وجود ندارد  و فقط  رعایت تمیزی و نکات بهداشتی کفایت می کند . تعدیل ریشه های عصب  ساکرال  در زنان مبتلا  به احتباس  غیر انسدادی  یکی دیگر  از روش های درمانی است . استفاده از سداتیو های خفیف  و آلفابلوکر ها  مانند  پرازوسین  که سبب  کاهش تونوسیته  پیشابراه  می شوند  نیز گاها  موثرند .  دکتر شهناز شایان فر بعد از معیانه کامل و تشخیص علت بهترین تصمیم برای درمان بیمار را  دارند .

دو + 14 =

Call Now Buttonتماس با ما