زایمان سزارین

زایمان سزارین، زایمان غیر طبیعی است که در آن نوزاد با ایجاد برش در دیواره رحم، خارج می شود. در شرایط ویژه ای که زن باردار توانایی زایمان طبیعی را نداشته باشد، از روش سزارین استفاده می شود، البته امروزه بسیاری از زنان بدون هیچ گونه مشکل پزشکی مایل به زایمان از طریق سزارین می باشند. چرا که این نوع زایمان درد کمتری دارد. لذا امروزه این نوع زایمان بسیار رایج شده ارست.

زایمان سزارین

امروزه برای زایمان سزارین از بی حسی اپیدورال (بی حسی کمری) استفاده می شود، و روش بیهوشی عمومی کمتر کاربرد دارد. چرا که زن در بی حسی اپیدورال کاملا بیدار است و میزان خونی که از زن بیمار می رود کمتر از بیهوشی عمومی است. در بیهوشی عمومی نوزاد تحت تاثیر مواد بیهوشی قرار می گیرد و با بی حالی و خواب آلودگی به دنیا می آید، اما در بی حسی اپیدورال این مورد کمتر دیده می شود. اما ممکن است پس از بی حسی ایپدورال عوارضی مثل سر درد یا کمر درد ایجاد شود که به زودی از بین خواهد رفت.

شرایطی که در آن عمل سزارین ضروری می باشد عبارتند از:

• در صورتی که زن قبلا عمل سزارین انجام داده باشد.
• وجود جفت سر راهی
• وجود رگ سر راهی
• وجود تبخال تناسلی
• عدم تناسب سر جنین با لگن مادر
• سقوط بند ناف
• وجود تبخال تناسلی
• جنین بزرگتر از 4.5 کیلوگرم
• ناهنجاری های رحمی مادر
• دو قلوهای مونو آمنیونی
• بیشتر موارد زایمان بریچ
• دیابت کنترل نشده مادر
• فشار خون کنترل نشده مادر

مراقبت های بعد از انجام زایمان سزارین

• بعد از 24 ساعت، درد مادر بیشتر خواهد شد، لذا مادر می تواند از داروهای مسکن استفاده نماید.
• پس از زایمان به مادر داروهای انعقاد خون داده می شود، لذا توصیه می شود که هر 15 دقیقه بیمار از تخت خود بلند شده و برای چند دقیقه پیاده روی کند. این کار باعث بهبودی گردش خون و جلوگیری از ایجاد لخته خون می شود.
• مادر می تواند بعد از 6 ساعت، مایعات بنوشد و بعد از 24 ساعت غذای طبیعی خود را مصرف نماید. معمولا بیمار پس از 12 الی 24 ساعت از بیمارستان مرخص می شود.
• توصیه می شود که مکمل های غذایی (ویتامین ها و کلسیم) خود را زیر نظر پزشک مصرف نمایید.
• ورزش های لگن (کگل) مانع از احتباس ادراری می شود و باعث بازیابی قدرت عضلات لگن می شود.
• پس از 40 روز می توانید تمرینات شکم را آغاز کنید.

خدمات دکتر شایان فر جراح زیبایی زنان و متخصص زنان و زایمان

هیستروسکوپی