عفونت های قارچی در زنان باردار

عفونت های قارچی در زنان یا همان بیماری نخینه کاندیدا آلبیکانس، یک نوع عفونت واژنی است که باعث می شود زن باردار احساس سوزش و خارش شدید و ترشحات سفید رنگ با بوی خاص داشته باشد. معمولا این نوع عفونت در سه ماه اخیر بارداری شایع می باشد. با اینکه معمولا این بیماری تاثیری بر جنین ندارد اما باید حتما پزشک را در جریان این بیماری قرار دهید تا درمان فوری و مناسب انجام شود.

عفونت قارچی در زنان باردار

دلایل ابتلا به بیماری عفونت قارچی در بارداری

در واژن اسیدها و قارچ های طبیعی وجود دارد که در حالت طبیعی بدن میان آنها تعادل برقرار است. در صورت مختل شدن این تعادل قارچ ها فرصت رشد بیشتری پیدا کرده و باعث ایجاد بیماری می شوند، برخی از دلایل ایجاد این بیماری عبارتند از:

• تغییرات هرمونی که می تواند به دلیل بارداری یا به دلیل قاعدگی باشد.
• قرص های ضد بارداری نیز باعث افزایش سطح هرمون استروژن بدن شده در نتیجه این تغییر هرمون می تواند باعث ایجاد عفونت قارچی شود.
• بیماران دیابتی در معرض ابتلا به این بیماری هستند، زیرا که افزایش قند خون زمینه مناسبی را برای رشد قارچ ها فراهم می نماید.
• استفاده از شوینده های واژنی به میزان فراوان.
• استفاده از لباس های زیر تنگ و نایلونی که عاری از هر گونه تهویه هستند که پوست را همواره مرطوب نگه می دارند و باعث ایجاد زمینه رشد قارچ ها می شوند.
• سیستم امنیتی ضعیف بدن که توانایی مبارزه با هیچ گونه قارچ را نداشته باشد.
• استفاده از آنتی بیوتیک های به میزان فراوان. استفاده از آنتی بیوتیک به میزان زیاد باعث از بین بردن باکتری های مفیدی می شود که توانایی مبارزه با قارچ ها را دارند.
• مایع منی
علائم ابتلا به عفونت قارچی
• ترشحات شدید واژنی سفید رنگ با بویی شبیه بوی مخمر
• ترشحات شدید مهبلی بد بو با رنگ زرد مایل به سبز
• احساس سوزش و قرمزی و خارش شدید در واژن
راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی
• همیشه از لباس زیر گشاد و نخی استفاده نمایید.
• بعد از شستن مهبل از خشک بودن آن اطمینان حاصل نمایید، وجود آب یا حتی رطوبت در واژن باعث رشد قارچ ها می شود
• بعد از شنا در استخر و یا در دریا حتما لباس های خود را عوض کرده و واژن خود را با شوینده های مناسب بشویید.
• از هر گونه مواد شیمیایی و نوار بهداشتی معطر و خوشبو کننده ها و مواد شستشوی واژن کف دار معطر استفاده نکنید. همچنین واژن خود را با دستمال معطر خشک نکنید.
• اشخاص دیابتی باید میزان قند خون خود را همواره کنترل نمایند زیرا قند خون بالا باعث رشد قارچ ها می شود.
• سعی کنید کمتر ماست مصرف نمایید، زیرا مصرف ماست به رشد قارچ های مهبلی کمک می کند.
• استراحت کافی داشته باشید تا سیستم ایمنی بدن توانایی مبارزه با قارچ ها را داشته باشد.

توجه: دقت شود که علائم بیماری عفونت قارچی بسیار شبیه بیماری های مقاربت جنسی است. در صورت ملاحظه علائم مذکور حتما به پزشک خود جهت انجام آزمایش های مربوطه مراجعه نمایید.
منبع:
www.almrsal.com