علت قاعدگی دردناک

قاعدگی دردناک چه علائمی دارد؟

درمان کرامپ قاعدگی و قاعدگی درد ناک چیست؟

برای آن که از تمامی این موارد اطلاع کامل پیدا کرده و راه های درمانی را مطلع شوید، شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می نماییم.

خانم ها در دوران قاعدگی خود و یا قبل از آن درد هایی را دارند. این درد ها به دلیل گرفتگی عضلانی در قسمت تحتانی شکم بروز می کند. به این درد ها کرامپ قاعدگی گفته می شود. نام دیگر این درد ها نیز که بیشتر خانم ها آن را تجربه خواهند کرد، قاعدگی دردناک است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با خانم دکتر شایان فر متخصص زنان و زایمان  با شماره های ۸۸۰۵۷۸۷۵_ ۸۸۰۳۰۶۹۷ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در  پیج اینستاگرام و  کانال تلگرام دنبال نمایید.

کرامپ قاعدگی در برخی از خانم ها، به میزان بسیار زیادی دردناک است و سبب می شود تا سبب بروز ناراحتی شده و برای خانم ها کمی آزار دهنده است. اما در برخی از خانم ها کرامپ قاعدگی به قدری درد ناک و شدید می شود که باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد می شود و این قاعدگی دردناک سبب می شود تا چند روز در ماه را درگیرد این درد باشد که بسیار آزاردهنده است.

علت قاعدگی دردناک

دلایل بروز کرامپ قاعدگی

خانم دکتر شایان فر در این خصوص توضیح داده اند که دلایل بروز کرامپ قاعدگی در افراد مختلف متفاوت است و باید بررسی گردد سپس دلیل بروز این قاعدگی دردناک مشخص می شود.

برخی از افراد به دلیل مشکلاتی مانند اندومتریوز یا فیبروم های رحم ممکن است به این درد مبتلا شوند.

کلید کاهش درد قاعدگی دردناک، درمان علت بروز این درد هاست. در صورتی که خانمی بعد از انجام معاینات خاص و بررسی های مختلف توسط متخصص زنان، هیچ علتی برای دردهای قاعدگی نداشته باشد، این درد ها با افزایش سن کاهش می یابد. همچنین برخی از خانم ها بعد از اولین زایمان درد هایشان کاسته شده و یا از بین خواهد رفت.

دلایل بروز قاعدگی دردناک

همانطور که گفته شد، ابتلا به درد های قاعدگی دردناک دلایل مختلفی دارد که خانم دکتر شایان فر به عنوان بهترین متخصص زنان به برخی از این دلایل می پردازد.

• اندومتریوز

اندومتریوز به شرایطی گفته می شود که وضعیت دردناک فرد به میزانی است که بافتی که دیواره رحم را می پوشاند به خارج از رحم گسترش می یابد. شایع ترین محل گسترش این بافت، لوله های فالوپ، تخمدان ها و بافت های آستری لگن است.

در زمانی که فرد به فیبروم رحم مبتلاست، توده های غیر سرطانی در دیواره های رحم شروع به رشد نموده و این رشد غدد سبب بروز درد در رحم و قسمت تحتانی شکم به خصوص در دوران قاعدگی می شود. برای درمان فیبروم رحم باید به متخصص زنان مراجعه نمود.

• آدنومیوز

افرادی که به آندومیوز مبتلا هستند، بافتی که داخل رحم را پوشش داده، شروع به رشد در داخل دیواره های عضلانی رحم نیز می کند. این رشد سبب می شود تا خانم در دوران قاعدگی خود، درد های آزاد دهنده ای را داشته باشد.

• بیماری های التهابی لگن (PID)

این بیماری صرفاً به دلیل بروز عفونت در رحم و لگن زنان ایجاد می شود. معمولاً عامل این بیماری باکتری هایی هستند که از طریق جنسی وارد بدن خانم ها می شود.

• تنگی دهانه رحم

برخی از خانم ها دارای دهانه رحم کوچک و تنگی نسبت به حالتی طبیعی هستند. این کوچک بودن دهانه رحم، باعث ایجاد قاعدگی دردناک و مانع جریان طبیعی قاعدگی می شود.

چه زمانی کرامپ قاعدگی و یا قاعدگی دردناک خطرناک است؟

• سن کمتر از 30 سال
  • بلوغ زودرس و در سن کمتر از 11 سالگی
  • خونریزی های شدید دوران قاعدگی (منوراژی)
  • خونریزی نامنظم قاعدگی (متروراژی)
  • نداشتن زایمان
  • سابقه خانوادگی قاعدگی دردناک
  • استعمال سیگار

علائم قاعدگی دردناک

خانم هایی که به کرامپ قاعدگی و یا قاعدگی دردناک مبتلا هستند دارای علائم زیر هستند که با مراجعه به متخصص زنان می توانند به راحتی علت این درد ها را تشخیص داده و درمان نماید.

برخی از علائم قاعدگی دردناک عبارتند از :

• درد در پایین کمر
  • درد در پاها
  • استفراغ شدید
  • تحریک پذیری شدید
  • ضعف عضلانی
  • ضعف جسمانی
  • خونریزی شدید

درمان قاعدگی دردناک

برای درمان قاعدگی دردناک باید فرد، در ابتدا به متخصص زنان مراجعه نماید تا علت بروز این درد ها بررسی شود.

بعد از تشخیص علت قاعدگی دردناک، نیاز به درمان علت های این درد هاست. بسیاری از خانم ها با تحمل این درد ها و عدم مراجعه به متخصص زنان، درمان های سخت تر و پیچیده تری را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل مراجعه در اولین فرصت میزان این درد ها را کاهش خواهد داد.