فیبروم رحمی چیست؟

یک تومور خوش خیم رحم است که از عضله رحم منشاء می گیرد و علت دقیق آن مشخص نیست . بیشتر خانمهای با فیبروم رحمی علامتی ندارند. ولی بسته به سایز و اندازه فیبروم و موقعیت آن در رحم و مجاورت با ارگانهای لگن ، علائم متفاوت است.

شایع ترین علائم:

خونریزی غیرطبیعی ، درد و احساس فشار در لگن است.

فیبروم-رحمی-چیست؟

علل فیبروم:

دقیقاً مشخص نیست ولی فاکتورهایی مثل عوامل ژنتیک ، تغییرات در تظاهر هورمونهای رشد مثل ILGF (Insulin like growth factor ) ، ناهنجاری های سیستم عروقی به نظر می رسد که رلی در ایجاد آن ایفا کنند. نژاد آفریقایی 3-2 برابر بیشتر از خانمهای نژاد دیگر درگیر می شوند و در سنین پایین تر . سن غالب 40-30 است. بارداری و مصرف قرصهای ضد بارداری سبب کاهش تمایل به پیشرفت فیبروم می شود.

عوامل دیگر افزایش دهنده ریسک:

سن شروع پریود زیر 10 سال – مصرف الکل – عفونت رحم – فشار خون بالا
طی سه ماهه اول بارداری یک سوم فیبرومها بزرگ می شوند ولی بعد از زایمان کوچک می شوند. با منوپوز فیبرومها کوچک می شوند ولی اگر هورمون درمانی پس از یائسگی شروع شود باقی می مانند. فیبروم خیلی شایع است در حدود٪ 80-70 زنانی که به سن 50 سالگی می رسند آنرا دارند. ولی اغلب آنها کوچک اند و نیاز به درمان ندارند. در صورت داشتن علامت بنا به تشخیص متخصص زنان  درمان می شوند.

علائم فیبروم:

– بیشتر افراد بی علامتند.
– شایع ترین علامت خونریزی غیرطبیعی بصورت پریود سنگین و دردناک و طول کشیده یا لکه بینی در فاصله بین پریودهاست که منجر به کم خونی و فقر آهن می شود.
– احساس درد لگن
– احساس فشار در لگن
– احساس تکرر ادرار و فشار روی مثانه – قطع ادرار
– احساس فشار روی مقعد و دفع مدفوع دردناک یا مشکل
گاه فیبروم مسیر داخلی رحم را تغییر داده و سبب کاهش باروری و حتی ناباروری و نیز سقط های مکرر و یا عاقبت بد بارداری به واسطه خطر جدا شدن جفت و یا پوزیشن های غیرعادی جنین و … می شود.
آیا فیبروم بدون علامت را می توان بدون درمان رها کرد؟
بله اما گاه سرعت رشد فیبروم خیلی زیاد می شود که احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد. البته این احتمال کمتر از 1٪ موارد است. و نیز بزرگی فیبروم هم علتی برای خروج آن است.

چگونه فیبروم تشخیص داده می شود؟

1) حین معاینه لگن توسط پزشک متخصص زنان
2) بوسیله سونوگرافی
3) CT-Scan , MRI

درمان:

برای درمان فیبروم رحم و از بین رفتن مشکلات ناشی از آن از جمله خونریزی واژنی و دردهای شدید قاعدگی و عدم باروری و… روش های متعددی وجود دارد. استفاده از داروهای هورمونی و برداشتن فیبروم رحم از طریق جراحی از روش های درمانی این بیماری می باشند.
– بنا به صلاحدید پزشک معالج ، میومکتومی (خروج میوم) ، هیسترکتومی ( خروج رحم) ، روشهای آمبولیزیشن شریان رحمی
– درمان داروئی : Mifepnistor (Ru- 486)
– Raloxifen (vista)
– Agonist – GnRL (Lupron)
– LD قرصهای ضد بارداری ریسک پیشرفت فیبروم را کاهش می دهد اما سایز آنرا کوچک نمی کند. از میزان خونریزی ناشی از فیبروم هم می کاهد

مناسب ترین روش ها برای درمان فیبروم رحم

• ممکن است فیبروم رحم هیچ علامتی مثل خونریزی شدید یا درد و… نداشته باشد، که در این صورت نیازی به درمان ندارد. در این نوع فیبروم ها معمولا سعی می شود از درمان های طبی استفاده شود. همچنین در این حالت می توان برای جلوگیری از رشد و بزرگتر شدن فیبروم از برخی داروها استفاده نمود. از آنجایی که ممکن است فیبروم رحم درد شدیدی داشته باشد لذا می توان از داروهای مسکن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده نمود.
  • در صورتی که بیمار از خونریزی شدید فیبروم رحمی رنج می برد، جهت توقف خونریزی از آمپول هایی استفاده می شود که این آمپول ها هورمون های زنانگی را به حداقل رسانده و در نتیجه با کوچک شدن فیبروم، خونریزی بیمار بهبود می یابد.
  • ممکن است فیبروم رحم بزرگ باشد و نیاز به انجام جراحی وجود داشته باشد در این صورت با انجام عمل جراحی فیبروم از رحم خارج شده و رحم کاملا سالم می ماند. در این روش امکان بارداری وجود دارد و هیچ گونه آسیبی به رحم وارد نمی شود.
  • در درمان فیبروم از طریق آمبولی شریان رحم، فیبروم کاملا چروکیده و جمع می شود و پس از انجام این عمل احتمال بارداری کاهش خواهد یافت.
  • ممکن است فیبروم رحم در زمان بارداری اتفاق افتد. معمولا این نوع فیبروم نیازی به درمان ندارد. در صورت احساس درد در زیر شکم می توان از قرص های مسکن استفاده نمود. البته فیبروم رحم می تواند منجر به سقط جنین شود که در این حالت پزشک متخصص با انجام عمل جراحی فیبروم را برمی دارد.
  • در برخی مواقع برای درمان فیبروم رحم از امواج آلتراسوند استفاده می شود. در این روش به واسطه حرارت دادن فیبروم آن را خشک می کنند.

روش مناسب درمان فیبروم رحم با توجه به شرایط و وضعیت بیمار انتخاب می شود. پزشک متخصص سعی می کند که روشی را انتخاب نماید که کمترین عوارض را برای بیمار داشته باشد.

خدمات دکتر شایان فر جراح زیبایی زنان و متخصص زنان و زایمان

هیستروسکوپی