لابیاپلاستی

لابیاپلاستی یک عمل جراحی ساده است که برای زیبایی ظاهر واژن با ایجاد تغییر در لبه های بیرونی ناحیه تناسلی زن می باشد . امروزه این جراحی بسیار در بین افراد شایع می باشد. اغلب  زنان از ظاهر واژن خود به دلیل بزرگ بودن لبه های آن  یا بیرون بودن لبه ها ناراضی هستند و این مسئله زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار داده است  حتی به هنگام پوشیدن  شلوار و لباس های تنگ  احساس ناراحتی می کنند. جراحی لابیاپلاستی نوعی عمل برای زیبایی واژن می باشد که علاوه بر زیبایی ظاهر آن باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می شود.

زیبایی شناسی و جوان سازی واژن

دکتر شایان فر جراح زیبایی زنان در زمینه جوان سازی  یا زیبا سازی واژن به بانوان مخصوصا بعد از زایمان  کمک می کند تا  به شکل واژن به پیش از زایمان برگردند.
معمولاً لابیاپلاستی  نوعی زیباشناسی محسوب می شود که باعث زیبا شدن  واژن می شود . در جوانسازی  واژن معمولاً پزشک به سفت شدن  ناحیه تناسلی اقدام می کند . افراد با افزایش سن دچار تغییراتی در ظاهر از جمله ناحیه تناسلی می شوند شلی و افتادگی واژن از جمله عوارض پیری و افزایش سن می باشد. به طور کلی ترمیم واژن شامل انواع جراحی  می شود :

•   جراحی زیبایی واژن
  • جراحی زیبایی جنسی واژن
  • عمل جراحی پلاستیک و …( جراحی پلاستیک جنسی واژن عبارتست از لوب پلاستیک، کاهش کپسول کلواتور، لیپاد ماموگرافی، مونوپلاستی و واژینوپلاستی)
    لابیاپلاستی نه تنها باعث زیبایی ناحیه تناسلی می شود بلکه می تواند ناراحتی و درد ناشی از پیچش لگن را کاهش دهد. این کار از طریق کوچک کردن طول لگن انجام می شود

به چه دلیل بانوان نیازمند جراحی لابیاپلاستی هستند ؟

زنان به دلایل مختلفی نیاز به جراحی لابیاپلاستی  احساس می کنند. زنانی که به طور مداوم ورزشی مانند دوچرخه سواری می کنند ناحیه لگن آنها دچار چرخش ، حرکت می شود. همچنین افرادی که دائما استمنا دارند دچار علائمی نظیر خارش و درد می شوند . این افراد در هنگام مقاربت نیز دچار اینگونه علائم می شوند.

در لابیاپلاستی چه اقداماتی صورت می گیرد؟

هدف عمده لابیاپلاستی  تقارن لبه های واژن می باشد .در برخی افراد یکی از لبه ها بلندتر از دیگری می باشد. از طریق این جراحی  طول هر دو لبه کاهش پیدا میکند تا به یکسانی برسد .

هزینه لابیاپلاستی

هزینه لابیاپلاستی  به عواملی از جمله میزان تغییرات واژن بستگی دارد .پزشک در ابتدا به بررسی دقیق ناحیه تناسلی پرداخته و تغییراتی که قرار است اعمال شود را ارزیابی می کند . بعد از معاینه می تواند هزینه دقیق را به شما اعلام کند و در بیشتر موارد امکان دارد نیاز به جراحی نباشد و مشکل شما از روش غیر جراحی قابل درمان باشد .

بیهوشی در لابیاپلاستی

لابیاپلاستی روش است که می تواند تحت هر نوع بی حسی موضعی با آرام بخش و یا تحت بیهوشی عمومی انجام شود.

روش لابیاپلاستی

شايع ترين نوع لابیاپلاستی روش ترميمي است که در آن بافت اضافي به طور مستقيم برداشته شده و به هم چسبانده مي شود. همچنین می توان برای جدا کردن بافت ها از کلاه گیس کلتورال نیز استفاده کرد. برش از طریق بخیه های قابل جذب انجام می شود.

خطرات لابیاپلاستی

خطرات مرتبط با لابیاپلاستی شامل عوارضی است که معمولا بعد از هر نوع عمل برای فرد ایجاد می شود. از جمله می توان به خونریزی، هماتوم و عفونت بعد از عمل اشاره کرد که موقت بوده و بهبود می یابد.از دیگر عوارض این عمل می توان به خشکی واژن ،داشتن درد در هنگام مقاربت اشاره کرد.

بهترین توصیه برای زنان در مورد جراحی واژینال

با پزشک خود درباره احساسات و نگرانی های خود، درباره اندام تناسلی خود، و همچنین انتظارات شما برای عمل جراحی و گزینه های غیر جراحی احتمالی صحبت کنید.
تمرینات مبتنی بر کگل مخصوص می توانند به شما کمک بسیاری کند به عنوان مثال، ضعف عضلات واژن را افزایش دهند و باعث افزایش التهاب جنسی شوند. مشاوره می تواند مسائل مربوط به عزت نفس و اعتماد به نفس را مورد توجه قرار دهد.

اعتماد به نفس در لابیاپلاستی

دکتر شایان فر می فرمانید که هدف ما از لابیوپلاستی داشتن ظاهری زیبا و طبیعی و بعد از آن احساس بهتر در افراد است .این جراحی باعث می شود فرد که جراحی می کند دارای اعتماد به نفس بالاتر شود واحساس جوانی کند و این درحالی است که اعتماد به نفس جنسی را به خاطر نارضایتی از ظاهر لب های واژنش را از دست داده است .
ما با استفاده از تکنیک های متنوع جراحی و استفاده از لیزرهای مدرن و کاربردی توانسته ایم نظر افراد را به خود جلب کنیم .

کاندید لابیاپلاستی

•افرادی که دارای لبه های نا متقارن هستند که باعث درد و سوزش آنها در هنگام دوچرخه سواری و در طول مقاربت جنسی می شودند.
•  افرادی که با پوشیدن لباس های جذب و تنگ احساس ناراحتی  کنند
• افرادی که تمایل دارندبه دنبال بهبود کیفیت رابطه جنسی هستند زیرا باعث زیبایی واژن می شود .
• افرادی که زایمان های متعدد داشته اند و فرم واژن آنها تغییر یافته است .

آیا لابیاپلاستی برای همه افراد انجام می شود؟

بله لابیاپلاستی ،فقط برای زنان که فرزندان داشته اند نیست. حتی اگر شما زایمان را تجربه نکرده باشید می توان این عمل را انجام داد ، فرد ممکن است دارای لبه های واژن  بزرگی می باشند که ناشی از تجمع چربی بیش از حد در آن می باشد و از آن رنج می برند.

توصیه های لازم برای زنان

• در صورت هر گونه سابقه ی بیماری بهتر است پزشک خود را در جریان قرار دهید
• در صورتی که سیگار مصرف می کنید از شما خواسته می شود که آن را از یک هفته قبل از جراحی کنار بگذارید بهتر است به توصیه های پزشک گوش کنید.
• اگر شما زیر 18 سال هستید توصیه می شود که منتظر بمانید و جراحی را مدتی بعد انجام دهید البته بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید تا اطلاعات کامل تر از جراحی به شما دهد .

برخی از سوالاتی که از جراح می پرسند عبارتند از:
خطرات و عوارض جراحی کوتاه مدت و بلند مدت چیست؟
مزایای جراحی لابیاپلاستی چیست؟
آیا بعد از جراحی احساس سوزش در واژن کاهش می یابد؟
آیا جراحی بر توانایی من برای داشتن یک ارگاسم تاثیر می گذارد؟
آیا محدودیتی در استفاده از محصولات بهداشتی زنانه، مانند تامپون، وجود دارد؟
آیا جراحی بر حاملگی و زایمان آینده تاثیر می گذارد؟
گزینه های غیر جراحی چیست؟

اقدامات قبل از لابیاپلاستی

جراح زیبایی زنان قبل از انجام لابیاپلاستی طی جلسه ای اطلاعاتی به بیمار درباره نحوه عمل و عوارض آن می دهد. در صورتی که فرد دارای سوابق بیماری به خصوص بیماری های زنان و مقاربتی می باشد باید در اختیار پزشک متخصص قرار دهد. یکی از شرایط این جراحی برخورداری از سلامت جسمی می باشد . همچنین فرد در صورتی که دارای بیماری خاصی است که باید داروهایی را مصرف کند باید پزشک را در جریان قرار دهد. از آنجائیکه که این عمل برای ترمیم لابیا می باشد و نوعی جراحی زیبایی واژن است معمولا همه افراد می توانند آن را انجام دهند.

اقدامات بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی به اندازه خود جراحی مهم می باشد بنابراین برای موفقیت در نتیجه عمل باید اقداماتی به شرح ذیل انجام گیرد :

• مصرف داروهای مسکن (برای کاهش درد و تورم ناشی از عمل ) به طور مرتب و به موقع
  • در روز جراحی حتما شخصی به عنوان همراه تا منزل داشته باشید زیرا امکان راه رفتن به تنهایی مشکل می باشد.
  • استفاده از کمپرس یخ به مدت 2 روز بعد از عمل و در منزل
  • استراحت کردن به مدت یک هفته
  • اجتناب از فعالیت های ورزشی و سنگین به مدت 1 الی 2 ماه
  • اجتناب از داشتن رابطه جنسی به مدت 2 ماه
  • استفاده از داروهای کپسول و پماد برای بهبودی که توسط پزشک تجویز می شود که برای سرعت در بهبودی موثر می باشد .
  • استفاده از پماد برای بهبودی و جذب کامل بخیه ها . مدت زمان جوش خوردن بخیه های ناشی از لابیاپلاستی یک هفته می باشد ولی مدت زمان جذب کامل بخیه 1 الی 2 ماه زمان می برد . فرد می تواند با مشورت پزشک خود از پمادهای ترمیمی برای سرعت در بهبودی کامل بخیه ها استفاده کند.
  • ناحیه تناسلی خود را 2 بار در روز با ژل شستشوی مخصوص بانوان شستشو دهید و آن را با سشوار خشک کنید .
  • برای رفع تورم ناشی از عمل پوشیدن جوراب شلواری گن دار به مدت 10 روز توصیه می شود.
  • امکان خونریزی و خروج ترشح از ناحیه تناسلی وجود دارد بهتر است از نوار بهداشتی استفاده شود.
  • بعد از گذشت 3 الی 5 روز می توان به محل کار رفت ( در برخی افراد این امکان وجود دارد )

تغذیه بعد از لابیاپلاستی

یکی از سوال هایی که اغلب افراد می پرسند اینست که چه رژیم غذایی بعد از لابیاپلاستی مناسب می باشد؟ فرد باید از عواملی که باعث درد در ناحیه واژن می شود اجتناب کند . یکی از این عوامل یبوست می باشد . برای جلوگیری از یبوست باید مایعات فراوان استفاده شود و غذاهایی که نرم و سبک می باشد مصرف شود . در این مورد بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا مشکلی پیش نیاید .

زمان مراجعه به پزشک بعد از لابیاپلاستی

عوارض بعد از جراحی لابیاپلاستی شامل درد و تورم می باشد . در صورتی که تا یک ماه بعد از عمل فرد دارای درد در ناحیه واژن باشد باید حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کند .

مزایای لابیاپلاستی

1. کاهش درد در لابیاپلاستی نسبت به سایر جراحی زیبایی واژن
  2. دوران ریکاوری و بهبودی سریع تر می باشد .
  3. بعد از گذشت 2 روز فرد می تواند به زندگی عادی و روزمره خود بازگردد.
  4. زیبایی ناحیه تناسلی
  5. نیاز به بخیه ندارد یا بخیه کمی دارد .
  6. از بین رفتن مشکلات مربوط به روابط جنسی
  7. داشتن رضایت از رابطه جنسی
  8. بالارفتن حس اعتماد به نفس

تاثیر لابیاپلاستی بر رابطه جنسی

بسیاری افراد تصور می کنند که با انجام لابیاپلاستی میل جنسی افزایش پیدا می کند در حالیکه این باور اشتباه می باشد . آنها لابیا را یکی از نقاط حساس بدن برای تحریک جنسی می دانند و به همین دلیل با ترمیم آنها تصور می کنند میل جنسی انها افزایش یافته است . متخصص زنان می گوید: نقاط تحریک جنسی در افراد مختلف به طور یکسان نمی باشد و در بدن نقاط زیاد تحریک پذیری وجود دارد و لابیا جزو آن نقاط نمی باشد بنابراین لابیاپلاستی بر کیفیت میل جنسی تاثیری ندارد . این عمل با بهبود ظاهر لابیاها باعث زیبایی وازن می شود که درنهایت منجر به بهبود کیفیت رابطه جنسی می شود . فرد بعد از عمل دیگر نگران ظاهر واژن خود نیست .

روش های لابیاپلاستی

در گذشته از یک روش برای عمل لابیاپلاستی انجام می شد . در این روش پوست و چین های لابیا که باعث بدشکلی واژن می شد از طریق برش برداشته می شد. این روش عوارض فراوانی را برای فرد به همراه داشت از جمله می توان به آسیب دیدن عصب حسی و ماندن جای بخیه و زخم بر روی ناحیه تناسلی بود که در نهایت باعث کاهش میل جنسی فرد نیز می شد . امروزه از روش های جدید برای کاهش درد و بهبود روابط جنسی استفاده می شود . امروزه پزشکان در زمینه جراحی زیبایی تخصص گرفته و در این زمینه دانش کافی و به روزی دارند. در روش جدید که به صورت سرپایی انجام می شود ، فرد تحت بیهوشی عمومی یا داروی آرام بخش قرار می گیرد . جراح در ابتدا برش هایی کوچک در ناحیه لابیا مینور و ماژور ایجاد می کند . سپس با استفاده از تکنینک های زیباسازی واژن (trimming و wedge-shaped ) بافت ها و پوست اضافی به گونه ای خارج می شود که آسیبی به بافت های عصبی وارد نکند. بعد از برداشتن بافت های باقیمانده را کشیده و به هم بخیه می زند. این کار نیاز مند دقت و حساسیت پزشک می باشد به همین دلیل بهتر است به جراحی متبحر و مجرب مراجعه شود. مدت زمان این عمل بین 1 الی 2 ساعت زمان می برد.

بارداری بعد از لابیاپلاستی

از آنجائیکه واژن در اثر عواملی نظیر بارداری دچار تغییراتی در لابیا می شود بهتر است بعد از زایمان اقدام به جراحی لابیاپلاستی شود. زیرا در صورتی که بعد از لابیاپلاستی فرد باردار شود زایمان ناحیه تناسلی را دچار تغییراتی می کند که نیاز مجدد به جراحی زیبایی دارد که امکان موفقیت در آن زیاد نیست .

خدمات دکتر شایان فر جراح زیبایی زنان و متخصص زنان و زایمان

هیستروسکوپی

کولپوسکوپی

جراحی زیبایی واژن