ناباروری به دلیل مشکلات لوله های رحمی

آیا می دانید مهم ترین علل ناباروری به دلیل مشکلات لوله های رحمی ایجاد می شود؟ آیا با روش های درمان مشکلات لوله های رحمی آشنا هستید؟ برای اطلاع از پاسخ این پرسش ها متن ذیل را بخوانید.

به طور کلی اگر ناباروری در بین زوجین را بررسی کنیم متوجه می شویم که یک سری علل مردانه و یک سری علل مربوط به مشکلات زنانه می باشد. اگر بخواهیم علت های مربوط به فاکتورهای زنان را بررسی کنیم یکی از علل های مهم ناباروری در زنان اختلالات لوله های رحمی می باشد.این اختلالات می تواند به اشکال مختلف ایجاد شوند:

• انسداد کامل یک طرفه یا دوطرفه لوله رحم
  • مشکل مادرزادی
  • انسداد یا چسبندگی در انتهای لوله ها
  • چسبندگی اطراف لوله ها

ناباروری به دلیل مشکلات لوله های رحمی

عوامل زمینه ای اثر گذار در مشکلات لوله های رحمی

• عفونت لگن:

شایع ترین علت آسیب لوله های رحمی عفونت لگنی می باشد. در بیشتر مواقع عفونت لگن علامتی از خود نشان نمی دهند. علت عفونت لگن باکتری هایی هستند به نام کلامیدیا تراکوماتیس که تمام سیستم تناسلی خانم ها را درگیر می کنند وممکن است در بعضی مواقع علائم خیلی خفیفی بروز کند. که اگر در دراز مدت ادامه پیدا کند باعث ایجاد التهاب در مخاط لوله و در نتیجه تخریب مخاط لوله می شود سپس زمانی که خانم اقدام به بارداری می کند متوجه تخریب مخاط لوله می شود.

• باکتری گونوره:

این باکتری باعث ایجاد ضایعات بسیار وسیع در مخاط لوله می شود که با نشانه های شدیدی همراه است و می تواند ناباروری به دلیل تخریب لوله را ایجاد کند.

به دلیل حالت التهابی که این بیماری در لگن ایجاد می کند و مزمن بودن، باعث تخریب مخاط و دیواره لوله می شود. لوله رحمی از قسمت های مخاط، عضله و سروزال که قسمت خارجی لوله می باشد تشکیل شده است. این بیماری باعث تخریب مخاط، سروز و عضله در لوله های رحمی می شود.

جراحی های مکرر:

خانم هایی که جراحی های مکرر شکمی می شوند چسبندگی اطراف لوله و ضایعات لوله در آنها شایع می باشد. مانند جراحی آپاندیس

راه های تشخیص آسیب های لوله های رحمی

• عکس رنگی

برای تشخیص و اثبات مشکلات لوله های رحمی متداول ترین روش انجام عکس رنگی می باشد که با تزریق ماده رنگی به داخل رحم انجام می شود، این مواد داخل رحم را می پوشاند و در طی مسیر چندین عکس گرفته می شود که به راحتی می توان مشکلات لوله های رحمی را تشخیص داد. این روش ممکن است درصدی خطا هم داشته باشد و به صورت کاذب لوله ها را مسدود نشان دهد.

• سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال معمولی به تنهایی نمی تواند مشکلات لوله های رحمی را نشان دهد ولی سونوگرافی از طریق سونوهیستوگرام که با تزریق مایع استریل به داخل رحم و همزمان انجام سونوگرافی واژینال که توسط متخصص زنان و زایمان انجام می شود، صورت می گیرد. دکتر شهناز شایان فر که تبحر و تجربه فراوانی در این زمینه دارند می توانند با این روش تشخیص صحیحی را به عمل آورند.

تشخیص  دقیق تر توسط لاپاراسکوپی انجام می شود که تهاجمی تر از عکس رنگی می باشد و مانند اندوسکوپی از طریق ناف می توان مشکلات لوله های رحمی را بررسی کرد.

دکتر شهناز شایان فر متخصص زنان وجراحی زیبایی زنان  دارای تخصص در زمینه جراحی های درمانی و زیبایی هستند.شما می توانید جهت مشاوره با شماره های ۸۸۰۵۷۸۷۵_ ۸۸۰۳۰۶۹۷ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

روش های درمان مشکلات لوله های رحمی

• روش جراحی

روش جراحی ترمیمی در صورتی که مشکل انسداد لوله با جراحی برطرف شود انجام می شود.

اگر تخریب لوله ها به حدی باشد که با روش جراحی امکان ترمیم وجود نداشته باشد، از روش لقاح خارج از رحم استفاده می شود در این روش نیازی به وجود لوله های رحمی نمی باشد و مهم ترین عامل در این روش تخمدان و تخمک قوی و رحم مساعد برای رشد جنین می باشد.

1 × دو =

Call Now Buttonتماس با ما