هیسترکتومی چیست

از شایع ترین جراحی هایی که خانم ها از انجام دادن آن بسیار ناراحت می شوند و ممکن است در روحیه آن ها تاثیر گذار باشد، جراحی برداشتن رحم و یا هیسترکتومی است. این جراحی جز جراحی های نیمه تهاجمی است. یعنی نیازی به برش های عمیق و زیاد نیست و می توان با ایجاد برش های کوتاه و کم این جراحی را انجام داد.
انجام هیسترکتومی برای همه خانم ها انجام نمی شود مگر در شرایط خاص. این شرایط خاص را متخصص زنان مشخص می نماید.

در برخی از خانم ها نیاز است تا برداشتن رحم انجام شود، زیرا ممکن است شرایط به گونه ای باشد تا هیستروکتومی نیز انجام شود لابد می پرسید هیستروکتومی چیست؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با خانم دکتر شایان فر متخصص زنان و زایمان  با شماره های ۸۸۰۵۷۸۷۵_ ۸۸۰۳۰۶۹۷ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در  پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

با این حال خیلی از خانم ها در این خصوص سوالاتی را می پرسند که خانم دکتر شایان فر در ادامه هر کدام از این سوال ها را پاسخ می دهند. جالب است بدانید که بسیاری از این خانم ها اصلا نیاز به انجام این جراحی نداشته اند.

آیا انجام جراحی هیسترکتومی در بین خانم ها شایع است؟

می توان گفت که خیر. زیرا انجام این جراحی در سرایط خاص انجام می شود که در ادمه توضیح خواهم داد.

هیسترکتومی چیست

علت انجام هیسترکتومی چیست؟

بیشترین علت انجام این جراحی، بروز فیبروئید های رحمی است. خانم دکتر شایان فر افراد زیادی را با شرایط داشتن فیبروئید های رحمی جراحی کرده اند و نیازی به خارج کردن رحم نبوده است. عکس برخی از این فیبروئید ها در زیر است.
علت های دیگر انجام هیسترکتومی عبارتند از :
1- خونریزی غیر طبیعی رحم
2- دیسپلازی گردن رحم (شرایط قبل از سرطان دهانه رحم)
3- آندومتریوز و پرولاپس رحم
با این حال باید گفت که کمتر از 10 درصد این موارد باعث ایجاد سرطان های رحم می شود و درصورت درمان به موقع خانم می تواند به راحتی باردار شود.

فیبروئید رحمی چیست؟

به تومور های خوش خیم که نمی دانیم به چه علت در رحم رشد می نماید گفته می شود. این تومور ها شایع ترین علت بروز هیسترکتومی است. با این حال این تومور ها بیماری و عوارض متعددی را برای فرد ایجاد می کند. برخی از علائم فیبروئید رحمی شامل غشار، درد، خونریزی شدید و ایجاد کم خونی می شود.
همچنین ممکن است دهانه رحم به طور غیر عادی باز شود و مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند.

درمان با هیسترکتومی

از هیسترکتومی همچنین برای درمان سرطان رحم و یا تشخیص آن نیز بهره برد. همچنین در بین متخصص زنان های دنیا هیسترکتومی، روش پایه برای درمان سرطان رحم به شمار می رود.

آیا برای تشخیص هیسترکتومی باید تست پاپ اسمیر داد؟

پاسخ دکتر شایان فر به این سوال این است که، در برخی از موارد که دهانه رحم آسیب ندیده است، می توانید از تست پاپ اسمیر استفاده شود تا وضعیت رحم مورد بررسی قرار گیرد.

قبل از انجام هیسترکتومی چه درمان هایی لازم است؟

برای انجام هیسترکتومی باید تست هایی قبل از آن انجام داد که شامل معاینه های لگنی، تست پاپ اسمیر و بررسی های پزشکی که توسط متخصص زنان انجام می شود را باید انجام داد.
در برخی از خانم ها که به درد های لگنی مبتلا هستند، ممکن است قبل از هیسترکتومی، نیاز به انجام لاپاراسکوپی باشد. همچنین به دلیل خونریزی های غیر طبیعی رحم ممکن است خانم را برای بیوپسی سرطان رحم ارجاع دهند به این روش اندومتری رحم می گویند. همه ی این تشخیص ها صرفا برای تشخیص بهتر بیماری هاست و اصلا جای نگرانی ندارد.

توصیه های خانم دکتر شایان فر در خصوص هیسترکتومی

قبل از رسیدن به یائسگی، ممکن است خانم ها به فیبروئید های رحمی ممکن است مبتلا شوند. برای این افراد ممکن است اول درمان های دارویی سپس درمان های غیر دارویی مانند جراحی فیبروئید رحم انجام شود.
به خانم دکتر شایان فر، دختران مجرد زیادی مراجعه کرده اند که به فیبروئید های رحمی گسترده بوده اند و ممکن بود که هیچ وقت بارداری را تجربه ننمایند ولی بعد از انجام جراحی به راحتی دوره درمان را گذرانده و می توانند بارداری را تجربه نمایند.