کیست تخمدان

کیست تخمدان عبارتست از کیست های مملو از مایعات که در تخمدان یا روی آن و در ابعاد و تعداد مختلف تشکیل می شوند. ممکن است این کیست ها سرطانی  (بدخیم ) باشد اما معمولا این کیست ها خوشخیم بوده و ممکن است در هر بازه سنی اتفاق افتد. معمولا کیست تخمدان در سن باروری و سن فعالیت جنسی اتفاق می افتد. در اکثر اوقات کیست تخمدان سرطانی در زنان یائسه اتفاق می افتد ولی معمولا کیست های تخمدان که هیچ علائمی در بیمار ایجاد نمی کند خوشخیم هستند.

کیست تخمدان

مواردی که باعث ایجاد کیست تخمدان می شوند

سندرم pcos: معمولا 6 الی 10 از زنان این سندرم را دارند. این سندرم در اثر رشد کیست های کوچک در تخمدان ایجاد می شوند که در طبیعت خود خطرناک نیستند. این کیست ها اختلالاتی در هرمون های ترشحی تخمدان ایجاد می کند لذا سطح هرمون اندروژن افزایش یافته و تخمک گذاری کاهش یا کاملا قطع می شود.

آندومتریوز: هنگامی که بافت های آندومتر خارج از آندومتر رشد کند اصطلاحا می گوییم آندومتریوز رحمی اتفاق افتاده است. برخی مواقع ممکن است آندومتریوز در لوله فالوب یا تخمدان یا مثانه رشد کند که در این صورت کیست های خونی در این اعضا یافت خواهد شد.

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به کیست تخمدان

عوامل فراوانی هستند که خطر ابتلا به کیست تخمدان را افزایش می دهند بعضی از این علایم عبارتند از:

• بارداری مکرر
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • مصرف داروهای ضد استروژن
  • Tamoxifen
  • کم کاری تیروئید
  • داورهایی که مستقیما بر تخمدان تاثیرگذار هستند مثل (Gonadotropins)

علائم وجود کیست در تخمدان

وجود کیست در تخمدان از بیماری هایی است که تشخیص دادن آن دشوار است زیرا معمولا علائم خاصی در بیمار ظاهر نمی شود، بلکه عوارض در صورت بزرگ بودن کیست یا پارگی یا از بین رفتن نارسایی تغذیه ای که از طریق تخمک انجام می گیرد، ظاهر می شود. برخی از عوارض وجود کیست تخمدان عبارتند از:

• احساس درد شدید در لگن
  • احساس درد شدید هنگام رابطه جنسی
  • قاعدگی های نامنظم
  • احساس نیاز به دفع ادرار مکرر
  • نفخ شکمی و احساس سوزش در مری
  • عدم اشتهایی یا احساس سیری زود در خوردن چند لقمه اول

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان بسته به حجم کیست ایجاد شده و سن بیمار دارد. چراکه در برخی مواقع کیست ها به طور خود به خود از بین می روند. لذا اولین گام در درمان کیست تخمدان مراقبت از طریق سونوگرافی و انتظار است. در صورت بزرگ بودن حجم کیست و خطرناک بودن آن بیمار بایست عمل جراحی انجام دهد.

منبع:

www.mawdoo3.com