مدت زمان مطالعه :

درمان آندومتریوز

درمان آندومتریوز  بر اساس  شرایط خاص هر فرد انجام می شود  و مشکل بالینی  ایجاده شده باید در نظر گرفته شود . آندومتریوز  یک بیماری  مزمن  با میزان  عود بالا  پس از درمان  است .در نظر گرفتن  کم تهاجم ترین  و کم هزینه  ترین درمان توسط  بهترین متخصص زنان  توصیه  می شود . درمان بیماران  علامتدار  شامل استفاده  از ضد درد ، هورمن ها ، جراحی  و تکنیک های  کمک باروری است .  اگر شما هم  با بیماری آندومتریوز و راه های درمان آن آشنا نیستید ادامه مطلب را بخوانید .

پیشرفت  ضایعه  پس از درمان  قابل پیشگویی نیست، در صورت  عدم پیشرفت  درمان ، انجام لاپاراسکوپی  و لاپاراتومی  در یک مرکز  پیشرفته  زیر نظر یک متخصص در این زمینه  الزامی است . پایدار ماندن  درد علی رغم  درمان در برخی  موارد اجتناب ناپذیر است، در این موارد  باید انجام  مشاوره و ارجاع  به  متخصص زنان  مدنظر قرار گیرد .

درمان آندومتریوز توسط دکتر شهناز شایان فر متخصص زنان

درمان آندومتریوز به روش جراحی

باید تشخیص و از بین بردن  آندومتریوز ، همزمان  حین جراحی  انجام گیرد . با توجه  به لزوم  حفظ عملکرد  تولید  مثل ،  هدف از جراحی برداشتن ضایعات  قابل رویت ، چسبندگی  ها و بر قراری آناتومی  طبیعی ژنیتال است .  از لاپاراسکوپی  می توان  در بیشتر زنان  استفاده کرد .  لاپاراسکوپی باعث  کاهش هزینه ها ، موربیدیته  و احتمال  عود چسبندگی  ها پس از عمل  می شود .

لاپاروتومی  منحصرا در بیمارانی انجام می گیرد که :

در مراحل  پیشرفته بیماری هستند .

نیازی به حفظ باروری ندارند .

امکان لاپاراسکوپی  در آن ها وجود ندارد .

آندومتریوز صفاتی

اندومتریوز صفاتی  در طی لاپاراسکوپی  از طریق برش  با قیچی ،  انعقاد  دو قطبی  و یا روش  های لیزری  تخریب می شود .

LUNA حذف ضایعات  صفاتی  آندومتریوز همزمان با برداشت عصب رحمی  توسط لاپاراسکوپی  است .  این  عمل در عرض  6 ماه در بیماری خفیف  تا متوسط  از بین می برد . اما یک جز ضروری  در لاپاراسکوپی  محسوب نمی شود . LUNA به تنهایی  بر دیسمنوره  اندومتریوزی  بی اثر است .

لیز چسبندگی ها

لیز چسبندگی  ها باید  به دقت  صورت گیرد  و استفاده  روتین  از عوامل  دارویی و یا مایع  جهت جلوگیری  از بروز  چسبندگی  های بعد از  عمل توصیه نمی شود . ممکن است بعد  از لیز، چسبندگی تشکیل شود .

آندومتریوز تخمدان

در آندومتریوز تخمدان  بهتر است  ضایعات  سطحی اندومتریوز  تبخیر  شوند . درصورت  کوچک بودن  اندومتریومای  تخمدانی  می توان  از روش آسپیراسیون  و الکترو کوتر  استفاده کرد .  روش ارجح  در آندومتریومای  بزرگ تخمدان ، خارج کردن  کامل تخمدان است .

دکتر شایان فر متخصص زنان و زایمان هستند شما می توانید با شماره های ۸۸۰۵۷۸۷۵_ ۸۸۰۳۰۶۹۷ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

هیسترکتومی و اووفور کتومی

انجام هیسترکتومی  و اووفور کتومی  فقط در صورت  شدت بیماری توصیه می شوند .  این اعمال  تحت لاپاراسکوپی  و یا لاپاروتومی  انجام می شوند . در زنان زیر 30 سال  هیسترکتومی  شده ، نسبت  به زنان مسن تر ، احتمال  پایداری علائم ، احساس  کمبود  و آشفتگی  ناشی از درد  بیشتر است .

نتیجه گیری

در اخر باید گفت  انجام لاپاراسکوپی  تشخیصی بدون هیچ گونه  درمانی ،  درد لگن را تا 50 درصد  کاهش می دهد   و اثر  دراز مدت  قبل از جراحی  بر درد  به سختی  قابل ارزیابی است . در صورتی که مراجعات منظم نزد متخصص زنان داشته باشید، می توانید از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنید ، تشخیص و درمان آندومتریوز لازم است تا توسط یک فرد متخصص صورت گیرد .

با تشکر مدیریت سایت دکتر شایان فر بهترین متخصص زنان و متخصص زنان و زایمان

دکتر شهناز شایانفر

دکتر شهناز شایانفر پس از اخذ دیپلم به عنوان رتبه اول استان، در سال ۱۳۶۷ با کسب رتبه ۲۴ در کنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدند. پس از فراغت از تحصیل با معدل A، موفق به اخذ درجه تخصص جراحی زنان و زایمان در سال ۱۳۸۱ شدند. از سال ۲۰۱۲ پس از ارتباط با پروفسور گودمن بنیانگذار جراحی زیبایی زنان در امریکا بطور حرفه ای وارد حوزه عملهای جراحی زیبایی زنان شد و نیز با گذراندن دوره های بازسازی ناحیه تناسلی در پاریس و لیزر زنان در المان و نیز دوره های متعدد دیگر در خارج از کشور جزو پیشرو های این زمینه در ایران می باشد و روش‌های جراحی متعددی مختص به خود در این زمینه دارد.

جدول محتوا