[ratemypost]
درمان-فیبروم

درمان فیبروم رحم

آنچه می خوانید...

کدام فیبروم را باید جدی گرفت ؟ این سوالی است که بیشتر مراجعین از دکتر شهناز شایان فر بهترین جراح زیبایی زنان دارند . اندازه نرمال فیبروم چه عددی است ؟ آیا درمان قطعی فیبروم رحمی وجود دارد ؟ علائم فیبروم رحمی چیست ؟ آیا می توان فیبروم رحم را بدون جراحی درمان کرد ؟ برای پاسخ این سوالات بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

فیبروم رحمی چیست؟

فیبروم های رحمی توده های خوش خیمی هستند که در بین بانوان شایع می باشد و از عضله رحم منشاء می گیرد و علت دقیق آن مشخص نیست . با افزایش سن فرد احتمال بروز آن به مراتب بیشتر می شود .متاسفانه نزدیک به سنین یائسگی بیش از 50 درصد خانم ها مبتلا به فیبروم رحمی می شوند، که بیشتر از 95 درصد این توده ها خوش خیم می باشند ولی بسته به اینکه اندازه این توده ها چقدر است ؟ در چه سنی بروز پیدا کرده است؟ و فیبروم رحم چه علائمی برای فرد دارد ؟ درمان برای آن ها متفاوت است . در بسیاری از موارد فیبروم ها نیاز به جراحی ندارند .

علل به وجود آمدن فیبروم چیست؟

علت ایجاد فیبروم های رحمی دقیقا مشخص نیست ولی فاکتورهایی مثل عوامل ژنتیک ،تغییرات در تظاهر هورمونهای رشد مثل ILGF (Insulin like growth factor) ، ناهنجاری های سیستم عروقی به نظر می رسد که در ایجاد آن نقش ایفا میکنند. نژاد آفریقایی 3-2 برابر بیشتر از خانم های نژاد دیگر درگیر می شوند. بارداری و مصرف قرصهای ضد بارداری سبب کاهش تمایل به پیشرفت فیبروم می شود.

فیبروم رحم

علائم فیبروم رحمی چیست؟

علائمی که فیبروم ها برای بیمار ایجاد می کند، بسته به اندازه فیبروم متفاوت است، معمولا پر دردسر ترین آن ها خونریزی می باشد. اگر فیبروم ها بزرگ باشند و در داخل حفره رحم وجود داشته باشند، ممکن است باعث خونریزی های شدید و کم خونی در فرد شود.
گاهی هم ممکن است توده های بزرگ لگنی را ایجاد کند و در اثر فشار بر روی اعضای لگنی سبب تکرر ادرار و تغییر در اجابت مزاج فرد شود.
بعد از اینکه بیمار به پزشک مراجعه می کند از علائم دل درد و بزرگی شکم شکایت می کند. در مرحله اول دکتر شهناز شایان فر با تجویز یک سونوگرافی اندازه فیبروم را مشخص می کند و درمان بر اساس اینکه خانم ازدواج کرده و یا همچنان تمایل به بچه دار شدن دارد برای فرد انجام می شود.
در صورتی که فیبروم سبب بزرگی شکم و خونریزی های مکرر شود، ممکن است درمان با کمک جراحی تجویز شود.

به طور کلی فیبروم رحمی میتواند علائم زیر را به همراه داشته باشد:

• شایع ترین علامت خونریزی غیرطبیعی بصورت پریود سنگین و دردناک و طول کشیده یا لکه بینی در فاصله بین پریودهاست که منجر به کم خونی و فقر آهن می شود.
  • احساس درد لگن
  • احساس فشار در لگن
  • احساس تکرر ادرار و فشار روی مثانه – قطع ادرار
  • احساس فشار روی مقعد و دفع مدفوع دردناک یا مشکل
  • گاه فیبروم مسیر داخلی رحم را تغییر داده و سبب کاهش باروری و حتی ناباروری و نیز سقط های مکرر و یا عاقبت بد بارداری به واسطه خطر جدا شدن جفت و یا پوزیشن های غیرعادی جنین و … می شود.

چگونه فیبروم تشخیص داده می شود؟

1) حین معاینه لگن توسط پزشک متخصص زنان
2) بوسیله سونوگرافی
3) CT-Scan , MRI

برای درمان فیبروم رحم و از بین رفتن مشکلات ناشی از آن از جمله خونریزی واژنی و دردهای شدید قاعدگی و عدم باروری و… روش های متعددی وجود دارد. استفاده از داروهای هورمونی و برداشتن فیبروم رحم از طریق جراحی از روش های درمانی این بیماری می باشند.

مناسب ترین روش ها برای درمان فیبروم رحم

• ممکن است فیبروم رحم هیچ علامتی مثل خونریزی شدید یا درد و… نداشته باشد، که در این صورت نیازی به درمان ندارد. در این نوع فیبروم ها معمولا سعی می شود از درمان های طبی استفاده شود. همچنین در این حالت می توان برای جلوگیری از رشد و بزرگتر شدن فیبروم از برخی داروها استفاده نمود. از آنجایی که ممکن است فیبروم رحم درد شدیدی داشته باشد لذا می توان از داروهای مسکن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده نمود.
  • در صورتی که بیمار از خونریزی شدید فیبروم رحمی رنج می برد، جهت توقف خونریزی از آمپول هایی استفاده می شود که این آمپول ها هورمون های زنانگی را به حداقل رسانده و در نتیجه با کوچک شدن فیبروم، خونریزی بیمار بهبود می یابد.
  • ممکن است فیبروم رحم بزرگ باشد و نیاز به انجام جراحی وجود داشته باشد در این صورت با انجام عمل جراحی فیبروم از رحم خارج شده و رحم کاملا سالم می ماند. در این روش امکان بارداری وجود دارد و هیچ گونه آسیبی به رحم وارد نمی شود.
  • با در درمان فیبروم از طریق آمبولی شریان رحم، فیبروم کاملا چروکیده و جمع می شود و پس از انجام این عمل احتمال بارداری کاهش خواهد یافت.
  • ممکن است فیبروم رحم در زمان بارداری اتفاق افتد. معمولا این نوع فیبروم نیازی به درمان ندارد. در صورت احساس درد در زیر شکم می توان از قرص های مسکن استفاده نمود. البته فیبروم رحم می تواند منجر به سقط جنین شود که در این حالت پزشک متخصص با انجام عمل جراحی فیبروم را برمی دارد.
  • در برخی مواقع برای درمان فیبروم رحم از امواج آلتراسوند استفاده می شود. در این روش به واسطه حرارت دادن فیبروم آن را خشک می کنند.

روش مناسب درمان فیبروم رحم با توجه به شرایط و وضعیت بیمار انتخاب می شود. پزشک متخصص سعی می کند که روشی را انتخاب نماید که کمترین عوارض را برای بیمار داشته باشد.

در ادامه جراحی موفق فیبروم با حفظ رحم توسط دکتر شهناز شایان فر بررسی می شود :

بیمار خانم 29 ساله و مجرد هستند که به دلیل بزرگی شکم به دکتر شهناز شایان فر مراجعه کرده اند ، در وضعیت خوابیده ارتفاع رحم این خانم به اندازه یک بارداری 6ماه بود و در سونوگرافی که برای این بیمار تجویز شده بود، سه فیبروم گزارش کردند و بزرگترین این فیبروم ها 17 سانتی متر بود ، لازم به ذکر است که این بیمار به جراحان و پزشکان مختلفی مراجعه کرده بودند ، و تنها را درمان برای این بیمار خارج کردن رحم بود . اما بعد از مراجعه به دکتر شایان فر و انجام عمل جراحی ، فیبروم ها خارج شدند و البته نکته مهمی که وجود دارد ، حفظ رحم در طی جراحی فیبروم بود و اینکه ،این امکان برای بیمار وجود دارد که یک سال بعد از جراحی بارداری موفقی را تجربه کند .

دکتر شهناز شایان فر

دکتر شهناز شایان فر از سال 1381، تاکنون با انجام بیش از پانزده هزار عمل جراحی متنوع و کسب تجربه فراوان دوره های مختلف فوق تخصصی لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، کولپوسکوپی و لیزر را در دانشگاه تهران گذرانده اند. برخی از خدمات درمانی و زیبایی که توسط دکتر شهناز شایان فر ارائه می شود عبارتند از: لابیاپلاستی، واژینوپلاستی، پرینورافی، لیزر جوانسازی واژینال، تزریق چربی، درمان ناباروری، زایمان طبیعی و سزارین، درمان عفونت واژن و .... است.