آنچه می خوانید...

دلیل تخلیه نشدن کامل ادرار چیست؟ درمان تخلیه نشدن کامل ادرار در زنان چیست؟ آیا شما هم از این اختلالات ادراری رنج می برید ؟ دکتر شهناز شایان فر بهترین جراح زیبایی واژن در تهران در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع می پردازند اگر شما هم به دنبال بهترین راهکار برای درمان اختلالات ادراری هستید ادامه مطلب را مطالعه کنید .

دلیل تخلیه نشدن کامل ادرار

اختلال دفع ادرار در زنان کمتر از مردان دیده می شود. علت ایجاد آن اختلال در عمل تخلیه  به علت شل شدن عضلات کف لگن  و یا ناتوانی عضله دترسور در انقباض است .

انسداد مسیر  خروجی زمانی  است که فشار  دترسور بالای 50  سانتی متر در آب بوده اما سرعت  جریان ادرار  کمتر از 15  میلی لیتر  در ثانیه باشد . این نوع  انسداد معمولا  در زنانی  دیده می شود  که به علت  بی اختیاری استرسی  تحت عمل  جراحی انسدادی گردن مثانه  قرار گرفته اند .

در طی  عمل دفع طبیعی ادرار ، عضلات کف لگن  و اسفنکتر  پیشابراه  هر دو  باید  شل شوند .  انقباض همزمان  عضله دترسور  سبب دفع ادرار خواهد شد .

علت اصلی احتباس و عدم تخلیه ادرار

دستگاه ادراری تحتانی شما از مثانه که ادرار را ذخیره می کند و مجرای ادراری که لوله ای بین مثانه و قسمت خارجی بدن شما است ، تشکیل شده است. در مردان ، پروستات نیز بخشی از این سیستم است. دو مجموعه ماهیچه به نام اسفنکتر وجود دارد. اسفنکتر داخلی جایی است که مجرای ادراری شما به مثانه شما (خروجی مثانه) متصل می شود. اسفنکتر خارجی ، پایین تر از مجرای ادرار ، باز می شود و بسته می شود تا ادرار بتواند از مثانه خارج شود. در مردان ، پروستات مجرای ادرار را در طول مسیر خود از طریق لگن بین این دو اسفنکتر احاطه می کند.

علل اختلال دفع ادرار

بیماری های نورولوژیک  مثل مولتپیل اسکلروز ، به علت  ایجاد عدم هماهنگی  دترسور – اسفنکتر  سبب ایجاد  اختلال در دفع ادرار می شوند .  در این حالت  اسفنکتر  پیشابراه  و دتر سور همزمان  منقبض  می شوند . به علاوه  مصرف برخی  دارو ها ، عفونت واژن ، انسداد ، یبوست شدید  و گاها  عوامل روانی  نیز سبب اختلالات  دفع ادرار می شوند . سندرم Fowler به احتباس  ادراری بدون  علت گفته می شود .  سن فرد 20-35  سال بوده  و شروع  آن هم زمان با واقعه ای مثل وضع حمل  یا جراحی  می باشد .

عدم تخلیه ادرار

علائم عدم تخلیه ادرار

علائم احتباس ادرار با توجه به اینکه از احتباس حاد یا مزمن ادرار رنج می برید متفاوت است:

علائم احتباس حاد ادرار نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد:

• ناتوانی در دفع ادرار
  • دردناک ، نیاز فوری به ادرار کردن
  • درد یا ناراحتی شدید در قسمت تحتانی شکم
  • نفخ پایین شکم

علائم احتباس مزمن ادرار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکل در شروع جریان ادرار
  • ضعیف یا قطع جریان ادرار
  • نیاز فوری به ادرار با موفقیت اندک هنگام تلاش برای ادرار کردن
  • احساس نیاز به دفع ادرار پس از اتمام ادرار
  • ناراحتی خفیف و مداوم در پایین شکم و مجاری ادراری
  • مشکل در تخلیه کامل مثانه
  • بی اختیاری را تشویق کنید
  • ناتوانی در احساس پر بودن مثانه
  • افزایش فشار شکم
  • تلاش های فشرده برای بیرون راندن ادرار از مثانه
  • شب ادراری (بیدار شدن بیش از دو بار در شب برای ادرار کردن)

آیا عمل جراحی باعث عدم تخلیه ادرار می شود؟

اغلب پس از انجام عمل جراحی ، به ویژه تعویض مفصل یا جراحی ستون فقرات ، ممکن است عدم تخلیه ادرار به طور موقت ایجاد شود. یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که تحت تعویض مفصل قرار می گیرند 1.5 برابر بیشتر از سایر انواع جراحی دچار احتباس ادرار می شوند. به نظر می رسد داشتن فشار خون بالا یا دیابت این خطر را افزایش می دهد. تا 60 درصد افراد می توانند این مشکل را پس از جراحی ستون فقرات تجربه کنند.

چگونه می توان از احتباس ادرار جلوگیری کرد؟

در مردان

در صورت بزرگ شدن پروستات ، حتماً داروهای پروستات را طبق تجویز پزشک مصرف کنید و از داروهای مرتبط با احتباس ادرار مانند داروهای سرماخوردگی بدون نسخه و داروهای حساسیت که حاوی ضد احتقان هستند خودداری کنید.

برای خانم ها

اگر سیستوسل خفیف یا رکتوسل دارید ، ممکن است بتوانید با انجام تمریناتی برای تقویت ماهیچه های لگن از احتباس ادرار جلوگیری کنید.

ارزیابی

معاینه دقیق توسط متخصص زنان ، ممکن است پرولاپس شدید  اعضای  لگن با اختلالات  ادراری همراه  باشند . در این صورت مصرف یک هفته ای پساری  به تشخیص  صحیح کمک می کند . توده های لگنی  و میوم  های قدامی  تحتانی  هم گاهی  سبب مشکلات  ادراری می شوند .  ارزیابی اورودینامیک  در مورد تشخیص  وجود انسداد  و وجود  انقباض  عضله دترسور  کمک کننده است . در صورتی که پرینه  از نظر نورولوژیک  مشکل دار باشد  معاینه  ستون فقرات  الزامی می باشد.

درمان بی اختیاری ادرار

درمان اصلی مشکلات دفع ادرار و یا حتی بی اختیاری ادرار در زنان باید بعد از شناخت علت آن انجام شود . مانع اصلی  در برابر عفونت، تخلیه مکرر و کامل مثانه  است و نه جلوگیری  از ورود جسم خارجی به مثانه. نیازی به  استریلیتی  وجود ندارد  و فقط  رعایت تمیزی و نکات بهداشتی کفایت می کند . تعدیل ریشه های عصب  ساکرال  در زنان مبتلا  به احتباس  غیر انسدادی  یکی دیگر  از روش های درمانی است . استفاده از سداتیو های خفیف  و آلفابلوکر ها  مانند  پرازوسین  که سبب  کاهش تونوسیته  پیشابراه  می شوند  نیز گاها  موثرند .  دکتر شهناز شایان فر بعد از معیانه کامل و تشخیص علت بهترین تصمیم برای درمان بیمار را  دارند .

در صورت مشاهده چه علائمی به پزشک مراجعه کنیم؟

• احساس می کنید که مجبورید اغلب ، هشت بار یا بیشتر در روز ادرار کنید.
  • شروع جریان ادرار دشوار است.
  • جریان ادرار شما ضعیف است یا شروع می شود و متوقف می شود.
  • احساس می کنید بلافاصله پس از اتمام ادرار کردن ، باید دوباره ادرار کنید.
  • شما باید چندین بار در طول شب بیدار شوید تا ادرار کنید.
  • ادرار در طول روز از مثانه شما نشت می کند.
  • شما دچار بی اختیاری بی اختیاری شدید ، یا احساس شدید برای فوریت ادرار و به دنبال آن ناتوانی در جلوگیری از ادرار کردن.
  • نمی توانید تشخیص دهید کیسه مثانه شما پر است.
  • در حال حاضر احساس ناراحتی خفیف یا احساس پری در لگن/پایین شکم دارید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دکتر شهناز شایان فر

دکتر شهناز شایان فر از سال 1381، تاکنون با انجام بیش از پانزده هزار عمل جراحی متنوع و کسب تجربه فراوان دوره های مختلف فوق تخصصی لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، کولپوسکوپی و لیزر را در دانشگاه تهران گذرانده اند. برخی از خدمات درمانی و زیبایی که توسط دکتر شهناز شایان فر ارائه می شود عبارتند از: لابیاپلاستی، واژینوپلاستی، پرینورافی، لیزر جوانسازی واژینال، تزریق چربی، درمان ناباروری، زایمان طبیعی و سزارین، درمان عفونت واژن و .... است.