درمان خشکی واژن

پزشکان روش‌های مختلفی را برای درمان خشکی واژن تجویز می‌کنند که عملکرد تقریباً مشابهی دارند. خشکی واژن یکی از مشکلات شایع در بانوان است که می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در هنگام نزدیکی شود. علل مختلفی مانند کاهش استروژن، تغییرات هورمونی، استرس و عفونت‌های واژینال در بروز خشکی واژن دخیل هستند.

درمان‌های موثر برای خشکی واژن شامل موارد دارویی و غیردارویی است که با توجه به علت ایجادکننده خشکی، وضعیت بیمار و شدت علائم تجویز می‌شوند. هدف از این مقاله بررسی انواع روش‌های درمان خشکی واژن از جمله درمان‌های دارویی موضعی و سیستمیک، روش‌های غیردارویی، درمان‌های نوین مانند لیزر و کربوکسی تراپی و مقایسه اثربخشی و عوارض احتمالی هر کدام است.

انواع درمان‌های مهم خشکی واژن:

• ژل‌های مرطوب‌کننده واژن: برای درمان فوری خشکی و درد واژن استفاده می‌شوند. برخی افراد به آن‌ها حساسیت دارند.
  • استروژن‌های موضعی: کرم‌ها، حلقه‌ها و شیاف‌های واژینال حاوی استروژن با افزایش استروژن موضعی، خشکی واژن را درمان می‌کنند.
  • استروژن خوراکی: برای افرادی که نمی‌توانند از استروژن موضعی استفاده کنند تجویز می‌شود و باید تحت نظر پزشک باشد.
  • کربوکسی تراپی: تزریق گاز CO2 داخل واژن برای درمان خشکی
  • درمان با لیزر: لیزر با ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده واژن، خشکی را درمان می‌کند.
  • درمان‌های دارویی خشکی واژن: درمان‌های دارویی خشکی واژن باید تحت نظر پزشک متخصص باشد، زیرا مصرف بیش از حد می‌تواند منجر به افزایش تولید اضافی استروژن و بروز سرطان سینه شود.
  • درمان خشکی واژن با لیزر

به طور کلی درمان خشکی واژن باید با نظارت پزشک و متناسب با شرایط بیمار باشد.

روش های درمان خشکی واژن

🍀استفاده از ژل‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده واژن:

این محصولات با ایجاد رطوبت در محیط واژن به طور موقت خشکی و درد هنگام نزدیکی را تسکین می‌دهند. البته در برخی افراد ممکن است باعث خارش یا سوزش شوند.

🍀استفاده از استروژن موضعی:

استفاده از کرم‌ها، حلقه‌ها و شیاف‌های واژینال حاوی استروژن با افزایش میزان استروژن موضعی به طور موثری خشکی واژن را درمان می‌کنند.

🍀مصرف قرص‌های استروژن خوراکی:

در صورتی که استفاده از استروژن موضعی ممکن نباشد، استروژن خوراکی تجویز می‌شود اما باید تحت نظارت پزشک باشد.

🍀استفاده از کربوکسی تراپی:

در این روش گاز CO2 به داخل واژن تزریق شده و به درمان خشکی کمک می‌کند.

🍀درمان با لیزر:

لیزر با التیام سلول‌های آسیب‌دیده، خشکی واژن را معالجه می‌کند.

بهترین روش درمان خشکی واژن چیست؟

درمان خشکی واژن با لیزر ژولیت یکی از روش های نوین و مؤثر برای درمان خشکی واژن است. لیزر ژولیت یک لیزر Er:YAG است که امواجی با طول موج 2940 نانومتر دارد. این لیزر انرژی حرارتی کمی ایجاد می‌کند و با تحریک ترشح کلاژن و الاستین در بافت‌های واژن، موجب افزایش رطوبت و کشسانی مخاط واژن می‌شود.

مزایای درمان با لیزر ژولیت:

• بهبود قابل توجه خشکی واژن
  • افزایش رطوبت واژن تا 6 ماه پس از درمان
  • کاهش درد و ناراحتی هنگام نزدیکی
  • روش غیرتهاجمی و بدون نیاز به بیهوشی
  • عوارض جانبی بسیار نادر
  • نتایج درمانی سریع (اغلب پس از یک جلسه درمان)

درمان با لیزر ژولیت برای خشکی واژن ناشی از یائسگی، شیمی درمانی یا بیماری‌های خودایمنی توصیه می‌شود. البته در صورت وجود عفونت فعال واژینال باید ابتدا آن درمان شود.

مقالات دیگر: درمان خشکی واژن در یائسگی

بنابراین لیزر ژولیت یک روش ایمن، مؤثر و غیرتهاجمی برای درمان خشکی واژن به شمار می‌رود.

یک پاسخ