درمان-فیبروم

معجزه درمان فیبروم

نکات درمان فیبروم

با توجه به هر فرد و وضعیت خاص، درمان فیبروم ممکن است نیازمند یک برنامه ترکیبی از اقدامات باشد. مشاوره با پزشک و تیم درمانی مناسب، کلید بهبودی و مدیریت موثر این مشکل است.

• ممکن است فیبروم رحم هیچ علامتی مثل خونریزی شدید یا درد و… نداشته باشد، که در این صورت نیازی به درمان ندارد. در این نوع فیبروم ها معمولا سعی می شود از درمان های طبی استفاده شود. همچنین در این حالت می توان برای جلوگیری از رشد و بزرگتر شدن فیبروم از برخی داروها استفاده نمود. از آنجایی که ممکن است فیبروم رحم درد شدیدی داشته باشد لذا می توان از داروهای مسکن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده نمود.
  • در صورتی که بیمار از خونریزی شدید فیبروم رحمی رنج می برد، جهت توقف خونریزی از آمپول هایی استفاده می شود که این آمپول ها هورمون های زنانگی را به حداقل رسانده و در نتیجه با کوچک شدن فیبروم، خونریزی بیمار بهبود می یابد.
  • ممکن است فیبروم رحم بزرگ باشد و نیاز به انجام جراحی وجود داشته باشد در این صورت با انجام عمل جراحی فیبروم از رحم خارج شده و رحم کاملا سالم می ماند. در این روش امکان بارداری وجود دارد و هیچ گونه آسیبی به رحم وارد نمی شود.
  • با در درمان فیبروم از طریق آمبولی شریان رحم، فیبروم کاملا چروکیده و جمع می شود و پس از انجام این عمل احتمال بارداری کاهش خواهد یافت.
  • ممکن است فیبروم رحم در زمان بارداری اتفاق افتد. معمولا این نوع فیبروم نیازی به درمان ندارد. در صورت احساس درد در زیر شکم می توان از قرص های مسکن استفاده نمود. البته فیبروم رحم می تواند منجر به سقط جنین شود که در این حالت پزشک متخصص با انجام عمل جراحی فیبروم را برمی دارد.
  • در برخی مواقع برای درمان فیبروم رحم از امواج آلتراسوند استفاده می شود. در این روش به واسطه حرارت دادن فیبروم آن را خشک می کنند.

مقالات دیگر: درمان فیبروم آندومتر با هیستروسکوپی (درمان قطعی)

علائم فیبروم رحم

علائم فیبروم رحم ممکن است متنوع باشند و بسته به اندازه و مکان گره‌ها تغییر کنند. برخی از علائم شایع شامل:

• خونریزی نامعمول: افزایش خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا حتی خونریزی شدید در دوره‌های قاعدگی.
  • درد: درد در ناحیه لگنی یا کمر و حتی درد حین روابط جنسی.
  • افزایش حجم رحم: افزایش اندازه رحم به دلیل وجود گره‌ها.

روش های راه کوچک شدن فیبروم

تنها با اقدام به موقع و مراجعه به متخصص مربوطه، درمان فیبروم رحم آسان است و دیگر شما را اذیت نخواهد کرد. روش درمان فیبروم رحم بسته به عوامل مختلفی از جمله قصد بارداری، سن بیمار، کمبودهایی مانند کم خونی و فقر آهن، شدت علائم، محل فیبروم و اندازه توده تعیین می‌شود.

برای درمان فیبروم رحم، روش‌های مختلفی وجود دارد که شامل مصرف داروهای کاهنده استروژن، تجویز مکمل آهن و در مواردی عمل جراحی می‌شود. در ادامه، روش‌های درمان فیبروم رحمی که بیشترین تاثیر را دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

✅ درمان دارویی فیبروم رحم اولین راهی است که معمولاً پزشکان با توجه به شدت فیبروم، توصیه می کنند. با این حال، باید توجه داشت که درمان دارویی عمدتاً به کاهش نشانه ها و علائم فیبروم و متوقف کردن رشد آن کمک می کند.

✅ یکی از راه های دیگر درمان دارویی فیبروم رحم استفاده از آمپول های هورمونی است که به کوچک شدن اندازه فیبروم کمک می کنند و تاثیر بسیار زیادی دارند.

✅ جراحی فیبروم رحم سریع ترین راه برای درمان فیبروم رحم است، به خصوص در صورت بدخیم بودن آن. با جراحی، توده از بدن خارج شده و رحم و دهانه رحم برداشته می‌شوند.

✅ گاهی پزشک، هر دو تخمدان، هر دو لوله فالوپ و بعضی از دیگر بافت‌های اطراف آن و همچنین غدد لنفاوی نیز را برداشته می‌کند.

✅ درمان از طریق آمبولیزاسیون شریان رحمی به عنوان یک روش غیر تهاجمی برای درمان فیبروم رحمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این روش، شریان رحمی در راه رسیدن جریان خون به فیبروم‌ها، مانع ایجاد می کند و فیبروم درمان می‌شود.

✅ روش های دیگری نیز برای درمان فیبروم رحم وجود دارد که بسته به تشخیص پزشک معالج، از آن ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، استفاده از امواج فراصوتی متمرکز شده با هدایت MRI و هیسترکتومی (عملی که در آن رحم خارج می شود) از این دست هستند.

مقالات دیگر: جراحی فیبروم با لاپاراسکوپی

درمان فیبروم رحم

در ادامه جراحی موفق فیبروم با حفظ رحم توسط دکتر شهناز شایان فر بررسی می شود:

بیمار خانم 29 ساله و مجرد هستند که به دلیل بزرگی شکم به دکتر شهناز شایان فر مراجعه کرده اند، در وضعیت خوابیده ارتفاع رحم این خانم به اندازه یک بارداری 6ماه بود و در سونوگرافی که برای این بیمار تجویز شده بود، سه فیبروم گزارش کردند و بزرگترین این فیبروم ها 17 سانتی متر بود.

لازم به ذکر است که این بیمار به جراحان و پزشکان مختلفی مراجعه کرده بودند، و تنها را درمان برای این بیمار خارج کردن رحم بود. اما بعد از مراجعه به دکتر شایان فر و انجام عمل جراحی، فیبروم ها خارج شدند و البته نکته مهمی که وجود دارد، حفظ رحم در طی جراحی فیبروم بود و اینکه ، این امکان برای بیمار وجود دارد که یک سال بعد از جراحی بارداری موفقی را تجربه کند.

درمان فیبروم

عوامل خطر آفرین برای فیبروم

1. سن و میزان هورمون‌ها

به طور کلی، با پیشرفت سن و کاهش سطح هورمون‌های تخمدانی، احتمال بروز فیبروم افزایش می‌یابد.

2. ژنتیک

وجود فیبروم در خانواده ممکن است یک عامل خطر باشد و نشانگر وجود عوامل ژنتیکی باشد.

3. استفاده از داروهای هورمونی

استفاده طولانی‌مدت از داروهای تنظیم کننده هورمون، مانند قرص‌های تنظیم خون، می‌تواند خطر افزایش فیبروم را افزایش دهد.

1. سلام
    شبتون بخیر