علت بزرگ شدن کلیتوریس

کلیتوریس به عنوان بخشی از اندام جنسی زنانه ممکن است به دلایل مختلفی بزرگ شود که به آن کلیتورومگالی یا ماکرو کلیتوریس نیز گفته می‌شود. علت بزرگ شدن کلیتوریس می‌تواند تحریک جنسی که واکنش در برابر یک کنش است، اتفاق بیفتد که امری طبیعی است. اما در برخی افراد دلیل بزرگی کلیتوریس می‌تواند شامل موارد دیگری باشد. بررسی این مورد در نوزادان است که کمی نگران کننده به نظر می‌رسد و باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد. سعی می‌کنیم علت بزرگ شدن کلیتوریس را در ادامه با جزییات بیشتری بررسی کنیم.

علت بزرگی کلیتوریس چیست؟

کلیتوریس در بالای مجاری ادرار بانوان قرار دارد. اگر اندازه آن در بزرگسالان بلندتر از 10 میلیمتر و در نوزادان بزرگتر از 9 میلی متر باشد کلیتوریس بزرگ شده است. عوامل متعددی باعث بلندی کلیتوریس می‌شوند. از عوامل شایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

وجود عفونت چه از نوع باکتریایی و چه از نوع قارچی می‌تواند منجر به تورم کلیتوریس شود. از علائم اینکه ممکن است در این ناحیه دچار عفونت قارچی شده باشید می‌توان به قرمزی و خارش اشاره کرد که در صورت ملتهب‌تر شدن باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

استفاده از استروئیدهای آنابولیک برای عضله سازی در تناسب اندام، میزان هورمون مردانه را در خانم‌ها افزایش می‌دهد. افزایش این هورمون دلیل بزرگی کلیتوریس است. علائم هشدار دهنده‌ای که به شما نشان می‌دهد، باید مصرف استروئیدهای آنابولیک را قطع کنید. این عوامل شامل رشد موی اضافی در ناحیه صورت، مشکلات قلبی، کبدی و کلیوی، آکنه، تغییر صدا و بزرگ شدن کلیتوریس است.

سندروم تخمدان پلی کیستیک در کنار ایجاد مشکلاتی در باروری و پریود نامنظم، علت بزرگ شدن کلیتوریس نیز هست. وجود کیست‌های کوچک و در تعداد بالا روی ناحیه تخمدان، آندروژن تولید می‌کند. دلیل بزرگی کلیتوریس همین موضوع است. اگر موارد زیر را مشاهده کردید، به داشتن تخمدان پلی کیستیک شک کنید. البته، توجه کنید که وجود این علائم صد در صد داشتن یک تخمدان پلی کیستیک را نشان نمی‌دهد. اما، می‌تواند مثل یک هشدار عمل کند تا برای پیگیری بیشتر به پزشک مراجعه کنید. آکنه، افزایش وزن بی دلیل، مشکلات باروری، رویش موی اضافی در صورت و بدن در حالی که قبلا این موها در آن ناحیه نروییده بودند. پریود نامنظم و داروهای هورمونی از علائم آن هستند.

وجود موی زائد در ناحیه تناسلی تقریبا در بسیاری از افراد رخ می‌دهد. اما، گاهی هنگام از بین بردن موهای زائد، ممکن است موی ریزی در این ناحیه وارد شود و اختلال و تورم ایجاد کند. در این صورت باید بتوانید مو را از این ناحیه خارج کنید تا تورم ناحیه کلیتوریس کم کم از بین رود.

هرگونه آسیب مانند خراش یا لمس اشتباه کلیتوریس هنگام برقراری رابطه جنسی یا خودارضایی می‌تواند منجر به بزرگ شدن کلیتوریس شود.

اگر توموری در ناحیه غدد فوق کلیوی ایجاد شود، کار این غدد را مختل می‌کند و تعادل هورمونی فرد را به هم می‌ریزد. این اتفاق منجر به بزرگ شدن کلیتوریس می‌شود.

در کودکان ممکن است به دلیل هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، لنف آنژیوفیبروم، کیست اپیدرموئید، فیبروم و اختلالات رشد جنسی، ناحیه کلیتوریس بزرگ شود.

truncate dir-rtl

لابـیـــاهـــا یــک شکـــل استــانــدارد نــدارد

جراحی کلیتوریس چگونه است؟

جراحی کلیتوریس به منظور کوچک کردن کلیتوریس متورم شده با نام کلیتوروپلاستی جراحی نادری است. این جراحی بر ناحیه کلیتوریس که تنها یک بخش کوچک و قابل رویت در اندام تناسلی زنان است انجام می‌شود. در کلیتوروپلاستی پزشک سعی می‌کند اندازه کلیتوریس را کاهش دهد و در عین حال ظاهری طبیعی در آن ایجاد کند. این جراحی با مهارت خاصی انجام می‌شود تا فرد در این ناحیه احساس خود را از دست ندهد. جراحی کلیتوروپلاستی به دو حالت انجام می‌شود.

• در حالت اول، قسمت‌های اضافی کلیتوریس یعنی بخش کلاهک خارجی آن کوتاه می‌شود.
  • روش دوم، کوچک کردن کلیتوریس است که در این حالت احتمال حفظ حس در ناحیه کلیتوریس بیشتر است. این جراحی بسیار حساس است و ریسک بالایی دارد.

شایع ترین علل متورم شدن کلیتوریس

علت بزرگ شدن کلیتوریس و تورم آن می‌تواند به عوامل زیر وابسته باشد. با شناخت دلایل این اتفاق بهتر می‌توانید مشکل پیش آمده را درمان کنید.

• التهاب فرج که باعث بزرگ شدن کلیتوریس می‌شود.
  • حساسیت به بافت سازنده برخی از وسیله‌هایی که در تماس مستقیم با ناحیه تناسلی هستند. درست مانند نوار بهداشتی، کاندوم، لباس زیر، کرم‌های مخصوص واژینال!
  • بیماری‌های پوستی و اگزما
  • دخول طولانی مدت

چه روش های درمانی برای بزرگ شدن کلیتوریس وجود دارد؟

همانطور که در بالا اشاره شد، با توجه به علت بزرگ شدن کلیتوریس، روش درمانی انتخاب می‌شود.

1. در صورتی که دلیل بزرگی کلیتوریس مصرف داروهای نام برده در بالا همچون داروهای هورمونی یا استروئیدها باشد، مصرف آن‌ها باید قطع شود تا دلایل احتمالی دیگر مورد بررسی قرار بگیرد.
  2. در صورت داشتن تخمدان پلی کیستیک یا اختلال هورمونی داروی مورد نیاز باید مصرف شود. این روش درد تخمدان‌ها را کاهش می‌دهد و کلیتوریس را کوچک می‌کند.
  3. در صورت ابتلا به سرطان، با شیمی درمانی، هورمون تراپی و مانند آن سعی می‌کنند در سرطان را درمان کنند و ابعاد کلیتوریس را کاهش دهند.
  4. در صورتی که بخواهید از نظر زیبایی، اندازه کلیتوریس را تغییر دهید، جراحی زیبایی کلیتوریس پیشنهاد می‌شود. یا برای کاهش ابعاد کلیتوریس روش کلیتوروپلاستی پیشنهاد می‌شود.
  5. گاهی استفاده از کرم‌های مخصوص میزان التهاب ناحیه کلیتوریس را کاهش می‌دهد. در این شرایط استفاده از این کرم کافی است.
  6. کلیتوریس به صورت عادی بعد از تحریک جنسی بزرگ می‌شود و بعد از آن دوباره به حالت اولیه بازمی‌گردد. در صورتی که بعد از یک هفته، به حالت اولیه برنگشت، باید به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

عوامل مختلفی ممکن است منجر به تورم در ناحیه کلیتوریس به عنوان بخش از اندام جنسی زنانه شود. علت بزرگ شدن کلیتوریس معمولا خطرناک نیست. مگر اینکه، علائم جانبی آن هشدار دهنده باشد. این میزان تورم حتی ممکن است در نوزادان و دختربچه‌ها نیز اتفاق بیفتد. برای درمان این مشکل، روش‌های درمانی بر اساس دلایل بزرگی کلیتوریس پیشنهاد می‌شود که یکی از آن‌ها جراحی است. در موارد دیگر، تنها با کمک برخی داروها می‌توان میزان التهاب را کاهش داد. در این زمینه بهتر است با پزشکی حاذق و کاربلد همچون دکتر شهناز شایان فر مشورت کنید. دکتر شایان فر متخصص زنان و جراحی زیبایی زنان هستند که سابقه طولانی در این حوزه دارند.