آنچه می خوانید...

هیستروسکوپی یک روش معمول است که به پزشک اجازه می دهد مجرای رحم را با آندوسکوپ مشاهده کند که اغلب برای تشخیص و درمان خونریزی غیرطبیعی رحم استفاده می شود. در حین عمل، پزشک ناحیه لگن را از نظر تغییرات غیر طبیعی بررسی می کند. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا بطور کامل در رابطه با مراقبت های بعد از هیستروسکوپی صحبت کنیم.

از هیسروسکوپی برای درمان چه مشکلاتی استفاده می شود؟

خونریزی غیر عادی: از طریق هیستروسکوپی متخصص زنان و زایمان می تواند علت خونریزی را شناسایی و درمان کند. خونریزی ممکن است در موارد تومورهای خوش خیم یا بدخیم رخ دهد و تومورهای بزرگ در هنگام بارداری منجر به سقط جنین می شود، زیرا رحم گسترش نمی یابد.

چسبندگی دیوار رحم به یکدیگر که همراه با سیکل قاعدگی  نامنظم ، سیکل قاعدگی بسیار کم ، ناباروری یا سقط جنین رخ می دهد و چسبندگی ناشی از تمیز کردن های  مکرر، آسیب به التهاب شدید رحم یا آسیب ناشی از حذف فیبروم قبلی است . این چسبندگی ها توسط هیستروسکوپی تشخیص داده شده و برداشته می شود.

وجود برخي از ناهنجاری های مادرزادی در رحم: ناهنجاری های مادرزادی متفاوت هستند، بیشتر آنها باعث سقط جنین می شوند و بر توانایی كوىكان تأثیر می گذارند و بعضی از آنها می توانند توسط  هیستروسکوپی از جمله حفره رحم، که باعث وجود بارداری ناقص و سقط جنین می شود، توسط جراحی بازسازی شوند.

جهت پیدا کردن یا حذف IUD  : این شرایط  بسیار نادر است، اما در حین حذف IUD داخل رحمی، جفت ممکن است قطع یا بخشی از IUD در رحم باقی بماند و بهترین راه حل انجام هیستروسکوپی است.

برداشتن رحم:  در بعضی موارد خونریزی رحمی شدید است که متخصص زنان و زایمان مجبور به برداشتن رحم می شود و در نتیجه خونریزی را متوقف می کند و در اغلب موارد سیکل قطع یا کمتر می شود. این راه حل بسیار مناسب است.

چرا ممکن است به هیستروسکوپی نیاز داشته باشم؟

ممکن است برای موارد زیر به هیستروسکوپی نیاز داشته باشید:

• نتایج غیر طبیعی تست پاپ اسمیر
  • خونریزی غیرطبیعی رحم
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • تشخیص علت ناباروری یا سقط مکرر
  • زخم رحم ، پولیپ یا فیبروم رحم را بررسی و بردارید
  • پیدا کردن و حذف IUD های جابجا شده (دستگاه های داخل رحمی)
  • قسمت های کوچک پیشگیری از بارداری را در لوله های فالوپ قرار دهید
  • برداشتن نمونه بافت کوچک (بیوپسی)
  • برداشتن پوشش آندومتر

دستورالعمل قبل و بعد از عمل انجام هیستروسکوپی

• ناشتا بودن قبل از هیستروسکوپی به مدت 6 تا 8 ساعت.
  • در صورت مصرف آسپیرین ، یک هفته قبل از این عمل قطع شود.
  • چنانچه بیمار داروی خاصی مصرف می نماید مثل داروهای فشار خون باید قبل از عمل با آب بسیار کم مصرف کند.
  • قبل از انجام این عمل بیمار باید دوساعت قبل حاضر شود تا فرم های بستری شدن را تکمیل نماید.
  • در صورت داشتن لاک بر روی ناخن انها را قبل از هیستروسکوپی باید پاک نماید.
  • کادر پرستاری برای جلوگیری از التهاب برای بیماریک آنتی بیوتیک تجویز می نماید
  • چنانچه بیمار دارای هرگونه آلرژی یا حساسیت خاصی است باید به کادر پرستاری اطلاع دهد.

بعد از هیستروسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

بهبود شما بر اساس نوع بیهوشی شما متفاوت است. اگر پزشک شما از بیهوشی عمومی یا داروی آرامبخش استفاده کرده باشد، فشار خون، نبض و تنفس شما را تا زمانی که آنها ثابت و شما هوشیار باشید، پیگیری می کند. در صورت ثبات، به خانه مرخص می شوید. هیستروسکوپی اغلب به صورت سرپایی انجام می شود.

در غیر این صورت، پس از انجام هیستروسکوپی نیازی به مراقبت خاصی نخواهید داشت.

ممکن است یک یا دو روز پس از عمل دچار گرفتگی و خونریزی واژینال شوید. تب ، درد شدید شکم یا خونریزی یا ترشحات شدید واژن را گزارش کنید.

ممکن است در دستگاه گوارش گاز داشته باشید و از گاز داده شده در حین عمل درد داشته باشید. این می تواند حدود 24 ساعت طول بکشد. همچنین ممکن است در قسمت بالای شکم و شانه احساس درد کنید.

طبق توصیه ارائه دهنده خدمات درمانی ، از یک مسکن درد برای درد استفاده کنید. آسپرین یا برخی داروهای ضد درد دیگر ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهند. اطمینان حاصل کنید که فقط داروهای توصیه شده را مصرف کنید.

به مدت 2 هفته بعد از عمل ، یا طبق توصیه پزشک خود ، دوش نگیرید و رابطه جنسی نداشته باشید.

شما می توانید به فعالیت و رژیم عادی خود بازگردید مگر اینکه ارائه دهنده خدمات درمانی شما خلاف آن را به شما بگوید.

پزشک ممکن است دستورالعمل های دیگری را بر اساس وضعیت شما به شما ارائه دهد.

مراقبت های هیستروسکوپی

آیا بعد از هیستروسکوپی باید یک شب در بیمارستان بمانم؟

هیستروسکوپی یک جراحی جزئی محسوب می شود و معمولاً نیازی به یک شب ماندن در بیمارستان ندارد. با این حال، در شرایط خاص، مانند این که اگر پزشک شما در مورد واکنش شما به بیهوشی نگران است، ممکن است اقامت شبانه لازم باشد.

در صورت مشاهده چه علائمی به پزشک مراجعه کنیم؟

• شما تب بالایی دارید.
  • درد یا گرفتگی شدید دارید.
  • خونریزی شدید واژن دارید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دکتر شهناز شایان فر

دکتر شهناز شایان فر از سال 1381، تاکنون با انجام بیش از پانزده هزار عمل جراحی متنوع و کسب تجربه فراوان دوره های مختلف فوق تخصصی لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، کولپوسکوپی و لیزر را در دانشگاه تهران گذرانده اند. برخی از خدمات درمانی و زیبایی که توسط دکتر شهناز شایان فر ارائه می شود عبارتند از: لابیاپلاستی، واژینوپلاستی، پرینورافی، لیزر جوانسازی واژینال، تزریق چربی، درمان ناباروری، زایمان طبیعی و سزارین، درمان عفونت واژن و .... است.