هر آنچه که درباره هیستروسکوپی باید بدانید!

هیستروسکوپی به منظور تشخیص و درمان مشکلات رحمی استفاده می شود و به بررسی داخل رحم می پردازد. هیستروسکوپ، دستگاه ظریف و باریکی است که از طریق واژن و دهانه رحم در داخل رحم قرار داده می شود. در حین انجام این روند، تصویر رحم شما بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود. سایر دستگاه ها به همراه هیستروسکوپ استفاده می شوند تا روند درمان به بهترین شکل انجام شود.

عکس هیستروسکوپی

از آن جایی که هیستروسکوپی به بررسی داخل رحم می پردازد، برای تشخیص و درمان اختلالات و مشکلات قسمت های خارجی و یا دیواره رحم مناسب نمی باشد.

اندازه و سایز ها گوناگونی از هیستروسکوپ وجود دارد. گاهی هیستروسکوپی، با استفاده از هیستروسکوپ دایره ای و بدون بیهوشی انجام می شود.

کاربرد هیستروسکوپی

غیر از موارد گفته شده از هیستروسکوپی در موارد زیر نیز استفاده می شود:

• بررسی علائم و مشکلات مانند؛ قاعدگی های شدید، خونریزی غیر طبیعی واژن، خون ریزی بعد از قاعدگی، دردهای لگنی، مشکلات بارداری
  • تشخیص مواردی از قبیل: فیبروم های رحمی و پولیپ (تومورهای غیر سرطانی در رحم)
  • درمان مشکلاتی از قبیل در آوردن فیبروم و پولیپ
  • رفع چسبندگی هایی که به دلیل عفونت و یا اثرات جراحی در رحم ایجاد می شود.
  • تشخیص علت سقط جنین (به خصوص در مواردی که خانمی سابقه بیش از دو سقط داشته)

یکی از مهم ترین دلایل انجام هیستروسکوپی، یافتن علت خونریزی غیر طبیعی واژن است. خون ریزی غیر طبیعی، به معنای خون ریزی شدید، قاعدگی طولانی و یا کمتر از حد طبیعی و نرمال است. خون ریزی بین قاعدگی نیز طبیعی نیست.

عمل هیستروسکوپی چگونه انجام می شود؟

هیستروسکوپی عبارت است از مشاهده فضای داخل رحم با استفاده از آندوسکوپ برای تشخیص یا درمان بیماری های زنان.

در بسیاری از مواقع تشخیص و درمان در یک زمان انجام می گیرد. در روند هیستروسکوپی لوله باریکی که سر آن لامپی قرار دارد به داخل دهانه رحم فرستاده می شود و با چشم غیر مسلح یا دوربین و صفحه مانیتور قابل مشاهده است.

در روش هیستروسکوپی برخلاف روش های آندوسکوپی قدیمی که روی سطح شکم شکاف ایجاد می شد، بدون هیچ برش روی پوست و با درد خیلی کمتری انجام می شود. مدت زمان نقاهت نیز بسیار کمتر است و بیمار می تواند پس از چند روز تا حداکثر یک هفته به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد. توصیه می شود که چند روزی بیمار رابطه جنسی نداشته باشد. وجود قطرات کوچک خون بسیار عادی است.

معمولا هیستروسکوپی  بین 5 تا 30 دقیقه زمان می برد، تشخیص و درمان بیمار نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و بیمار می تواند همان روز مرخص شود.

روند انجام هیستروسکوپی

1. ابتدا بیمار بر روی تخت دراز می کشد.
  2. ابزاری که اسپکولوم نامیده می شود، از طریق واژن در داخل رحم قرار داده می شود.
  3. واژن و دهانه رحم با محلول ضد عفونی تمیز می شوند.
  4. هیستروسکوپ از رحم عبور می کند، احتمال درد و احساس ناخوشایندی در این مرحله برای بیمار وجود دارد.
  5. تصاویر گرفته شده بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود، و هرگونه اختلال و مشکل و علت آن بررسی می شود.

عکس عمل هیستروسکوپی

بهترین زمان هیستروسکوپی

بهترین زمان، بعد از پایان قاعدگی و خون ریزی و یا نهایتا تا یک هفته بعد است.

جهت پیشگیری از رشد و بزرگ شدن آندومتر، و دید بهتر قسمت های داخلی رحم، بهتر است زنان از روز پنجم قاعدگی شروع به مصرف قرص های پیشگیری کنند.

در زنان یائسه، در هر زمانی امکان هیستروکتومی وجود دارد.

موارد منع استفاده از هیستروسکوپی

– زنان باردار

– زنان مبتلا به سرطان رحم و واژن

– انسداد و تنگی دهانه رحم

اقدامات قبل از انجام هیستروسکوپی

در روزها و هفته های قبل از انجام هیستروسکوپی، بهتر است برخی نکات رعایت شوند، از جمله:

• انجام تست هایی جهت اطمینان از اینکه آیا می توانید این شیوه را انجام بدهید یا خیر، مانند: آزمایش خون و تست بارداری (این تست ها در حدود یک هفته قبل از هیستروسکوپی توصیه می شوند).
  • استفاده از روش های پیشگیری از بارداری (این روش در صورت بارداری ممنوع می باشد).
  • قطع مصرف سیگار (با کنار گذاشتن سیگار، عوارض این روش یه حداقل می رسد)
  • اجتناب از خوردن ونوشیدن هر نوع غذایی از نیمه شب قبل از انجام هیستروسکوپی. تقریبا 6 تا 8 ساعت  ناشتایی الزامی است.
  • چنانچه بیماری داروی آسپرین مصرف می کند، از یک هفته قبل ازانجام هیستروسکوپی باید آن را قطع کند.
  • اگربیمار دارو یا قرص فشارخون مصرف می کند، یک ساعت قبل انجام هیستروسکوپی می تواند آن را همراه آب بسیار کم مصرف کند.
  • بیمار باید دستگاه تناسلی را یک روز قبل از انجام هیستروسکوپی اصلاح و تمیز کند.
  • قبل از انجام هیستروسکوپی بهتر است بیمار دو ساعت زودتر در بیمارستان حضور داشته باشد.
  • بیمار نباید هیچ گونه زیورآلاتی هنگام انجام هیستروسکوپی داشته باشد حتی ساعت.

اقدامات بعد ازهیستروسکوپی

بیمار بلافاصله بعد از هیستروسکوپی و در بعضی مواقع بعد از چند ساعت مرخص می شود و به خانه بر می گردد. انجام فعالیت های روزمره و عادی از روز بعد بلامانع است.

• کادرپرسنلی برای پیشگیری از هرگونه عفونت قبل از انجام هیستروسکوپی به بیمار آنتی بیوتیک های لازم را می دهند.
  • بعد از انجام هیستروسکوپی، پزشک برای بیمار آنتی بیوتیک ومسکن های ضد درد تجویز می کند.
  • بیمار باید بعد ازانجام هیستروسکوپی برای یک تا دو روز سوپ و غذاهای آبکی مصرف کند.
  • بیمار باید یک روز بعد از انجام هیستروسکوپی قرص آسپرین مصرف کند.
  • مصرف داروها بعد از انجام هیستروسکوپی طبق تجویز پزشک معالج صورت می گیرد.

عکس عمل هیستروسکوپی رحم

بهبودی بعد ازهیستروسکوپی

بهترین کار، استراحت در منزل است تا اثرات و عوارض بیهوشی از بین برود. بیمار باید از نوشیدن الکل و یا رانندگی پرهیز کند.

در طول طی شدن دوران بهبودی، بیمار ممکن است،:

• دردهایی مشابه دردهای قاعدگی داشته باشد. این حالت با مصرف مسکن هایی مانند ایبوبروفن و طی چند روز برطرف می گردد.
  • خونریزی به مدت یک هفته و یا بیشتر داشته باشد، در چنین حالتی بهتر است بیمار به جای استفاده از تامپون و پد، از دستمال توالت بهداشتی استفاده کند تا احتمال انتقال عفونت به رحم و  سرطان دهانه رحم کاهش یابد.

هر گونه علامت گفته شده طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد، اما بهتر است توصیه های پزشکی مربوطه را جدی بگیرید و رعایت کنید.

انجام فعالیت های روزمره

برخی از زنان می توانند فعالیت هایی مانند کار کردن را از فردای روز جراحی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر دیرتر.

در مواردی که درآوردن فیبروم های رحمی نیز صورت گرفته است، بیمار به استراحت بیشتری نیاز خواهد داشت.

برخی از فعالیت هایی که باید بعد از هیستروکتومی در نظر گرفته شوند، عبارت اند از:

• استحمام همان روز و یا روز بعد
  • عدم برقراری رابطه جنسی به مدت یک هفته، و یا تا زمان قطع خونریزی. این کار احتمال انتفال عفونت را به حداکثر می رساند.
  • در صورتی که احساس کسالت می کنید، وعده های غذایی سبک تری مصرف کنید.

اگر به هنگام هیستروسکوپی، تکه ای از بافت رحم برداشته شود (بیوپ سی)، نتایج دلخواه تا چند هفته بعد ظاهر می شود.

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

• درد شدیدی که با مصرف مسکن نیز برطرف نمی شود.
  • خونریزی شدید
  • مشاهده لخته خون
  • ترشحات بدبوی واژن
  • تب بالای 38 درجه

موارد گفته شده می تواند نشانه ای باشد از یک مشکل، مانند عفونت.

(Visited 338 times, 1 visits today)
دکتر شهناز شایان فر

دکتر شهناز شایان فر از سال 1381، تاکنون با انجام بیش از پانزده هزار عمل جراحی متنوع و کسب تجربه فراوان دوره های مختلف فوق تخصصی لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، کولپوسکوپی و لیزر را در دانشگاه تهران گذرانده اند. برخی از خدمات درمانی و زیبایی که توسط دکتر شهناز شایان فر ارائه می شود عبارتند از: لابیاپلاستی، واژینوپلاستی، پرینورافی، لیزر جوانسازی واژینال، تزریق چربی، درمان ناباروری، زایمان طبیعی و سزارین، درمان عفونت واژن و .... است.

2 thoughts on “هر آنچه که درباره هیستروسکوپی باید بدانید!

1. فاطمه - دسامبر 7, 2018 در 8:26 ب.ظ

سه ماه و نیمه زایمان طبیعی کردم.از بعد از زایمان لکه بینی و گاها خونریزی داشتم تا دوماه بعد که سونو دادم و فهمیدیم بقایا مونده و دکتر کورتاژ کرد بعد دوبار سونو دادم که گفت ی عروق خونی با خونرسانی زیاد وجود داره و همچنین بقایا که به توصیه پزشکم ازمایش,بتا دادم و عدد ۲۷بود .دوهفته بعد مجدد سونو دادم که هنوزم عروقه بود ولی با خونرسانی کمتر و بتام هم ۱۶بود.ده روز بعد مجدد ازمایش بتا دادم که عددش هفت بود.دکترم گفت بزار سه ماه دیگه شاید عرپق خونیه جذب شد الان سه ماه و نیمه از زایمانم میگذره من هنوز لکه بینی دارم ایا نیازی هست دوباره ازمایس بتا یا سونوگرافی کنم؟توصیه شما چیه؟بتا صفر بشه دیگه خطری نیس؟

• drshayanfar - دسامبر 10, 2018 در 6:59 ق.ظ

توصيه من هيستروسكوپى