هر آچه که باید در مورد ولوودینیا بدانید

دکتر شهناز شایان فر » جراحی زیبایی واژن » هر آچه که باید در مورد ولوودینیا بدانید
مدت زمان مطالعه :
۵ دقیقه
۵ دقیقه

هر آچه که باید در مورد ولوودینیا بدانید

Vulvodynia (vul-voe-DIN-e-uh) درد یا ناراحتی مزمن در اطراف دهانه واژن (فرج) است که هیچ دلیل قابل شناسایی برای آن وجود ندارد و این درد حداقل تا سه ماه طول می کشد. درد، سوزش یا تحریک مرتبط با ولوودینیا می تواند شما را چنان ناراحت کند که نشستن طولانی مدت یا داشتن رابطه جنسی برایتان بسیار سخت و غیر قابل تحمل شود. درد ولوودینیا می تواند ماه ها و یا در مواردی تا سال ها ادامه دار باشد و طول بکشد.

اگر مبتلا به ولوودینیا هستید، اجازه ندهید فقدان علائم قابل مشاهده یا خجالت در مورد بحث در مورد علائم، شما را از درخواست کمک از پزشک متخصص باز دارد. گزینه های درمانی متعددی برای کاهش درد و ناراحتی ناحیه تناسلی شما وجود دارد. و پزشک شما ممکن است بتواند علت درد فرج شما را تعیین کند، بنابراین معاینه بسیار ضروری است.

علائم ولوودینیا

از علامت اصلی و رایج ولوودینیا می‌توان به درد در ناحیه تناسلی اشاره کرد که این درد می تواند به صورت موارد زیر مشخص شود:

• سوزش
  • سوزن سوزن شدن ناحیه تناسلی
  • مقاربت دردناک
  • درد ضربان دار
  • خارش شدید

درد ناحیه تناسلی شما ممکن است ثابت باشد و یا گاهگاهی دردش عود کند. ممکن است تنها زمانی رخ دهد که ناحیه حساس تناسلی شما لمس شود (تحریک شود). ممکن است درد را در کل ناحیه فرج خود احساس کنید یا ممکن است درد در ناحیه خاصی مانند دهانه واژن (دهلیز) باشد.

ممکن است بافت فرج شما ملتهب یا متورم شود. بیشتر اوقات، فرج شما طبیعی به نظر می رسد و متورم نیست.

یک بیماری مشابه، وستیبولودینیا، تنها زمانی باعث درد می شود که به ناحیه اطراف ورودی واژن فشار وارد شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگرچه زنان اغلب به پزشکان خود به ولوودینیا اشاره نمی کنند، این وضعیت نسبتاً شایع است.

اگر در ناحیه تناسلی خود درد دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید یا برای ارجاع به متخصص زنان بخواهید. مهم است که پزشک علل درد فرج را که راحت‌تر قابل درمان هستند را رد کند – به عنوان مثال، عفونت‌های قارچی یا باکتریایی، تبخال، بیماری‌های پوستی پیش سرطانی، سندرم دستگاه تناسلی ادراری یائسگی، و مشکلات پزشکی مانند دیابت.

درد در ناحیه تناسلی

همچنین مهم است که به طور مکرر از درمان های بدون نسخه برای عفونت های قارچی بدون مراجعه به پزشک استفاده نکنید. هنگامی که پزشک علائم شما را ارزیابی کرد، می تواند درمان ها یا راه هایی را برای کمک به مدیریت درد به شما توصیه کند.

علل ولوودینیا

پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث ولوودینیا می شود، اما عوامل احتمالی که باعث این عارضه می‌شوند عبارت‌اند از:

• آسیب دیدگی اعصاب اطراف ناحیه فرج و یا تحریک شدن آن قسمت
  • عفونت های واژن در گذشته
  • آلرژی و یا داشتن پوستی حساس
  • تغییرات هورمونی
  • اسپاسم یا ضعف عضلانی در کف لگن، که از رحم، مثانه و روده حمایت می کند

عوارض ولوودینیا

از آنجا که می تواند دردناک و خسته کننده باشد و شما را از تمایل به رابطه جنسی باز دارد، ولوودینیا می تواند باعث مشکلات عاطفی شود. به عنوان مثال، ترس از رابطه جنسی می تواند باعث اسپاسم در عضلات اطراف واژن شما شود (واژینیسموس). از سایر عوارضی که ممکن است ولوودینیا به همراه داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اضطراب
  • اختلالات در خواب
  • اختلال عملکرد جنسی
  • تغییر شکل یافتن واژن
  • مشکلات رابطه
  • کاهش کیفیت زندگی

تشخیص ولوودینیا

قبل از تشخیص ولوودینیا، پزشک از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی، جنسی و جراحی شما می پرسد و محل، ماهیت و میزان علائم شما را بررسی می کند.

همچنین ممکن است پزشکتان برخی از اقدامات زیر را انجام دهد:

معاینه لگن: پزشک به صورت بصری اندام تناسلی خارجی و واژن شما را برای علائم عفونت یا سایر علل علائم شما بررسی می کند. حتی اگر هیچ شواهد بصری از عفونت وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است نمونه ای از سلول های واژن شما را برای آزمایش عفونت، مانند عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی، بگیرد.

تست با استفاده از سواب پنبه ای: پزشک شما از یک سواب پنبه مرطوب استفاده می کند تا به آرامی مناطق خاص و موضعی درد در ناحیه فرج شما را بررسی کند.

درمان ولوودینیا

درمان ولوودینیا بر تسکین علائم تمرکز دارد. هیچ درمانی در هر موردی نتیجه صد در صد مثبت نمی دهد. برای بسیاری، ترکیبی از درمان ها بهترین نتیجه را به همراه دارد. یافتن درمان‌های مناسب ممکن است زمان ببرد.

گزینه های درمانی برای ولوودینیا عبارت‌اند از:

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای یا ضد تشنج می توانند به کاهش درد مزمن کمک کنند. استفاده از آنتی هیستامین ها ممکن است در بهبود خارش موثر باشند.

این درمان می تواند با آموزش نحوه شل کردن عضلات لگن و کنترل واکنش بدن به علائم به کاهش درد کمک کند.

داروهایی مانند پماد لیدوکائین می توانند علائم را به طور موقت تسکین دهند. پزشک ممکن است استفاده از لیدوکائین را 30 دقیقه قبل از مقاربت جنسی برای کاهش درد شما توصیه کند. استفاده از پماد لیدوکائین می تواند باعث بی حسی موقت زن پس از تماس جنسی شود.

زنانی که درد طولانی مدتی دارند که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد، ممکن است نیاز باشد که تزریق بلوک عصبی موضعی انجام دهند.

بسیاری از زنان مبتلا به ولوودینیا در عضلات کف لگن که از رحم، مثانه و روده حمایت می کند، تنش دارند. ورزش‌هایی برای شل کردن آن عضلات می‌توانند به تسکین درد ولوودینیا کمک کنند.

در موارد ولوودینیا یا وستیبولودینیا موضعی، از جراحی برای برداشتن پوست و بافت آسیب دیده (وستیبولکتومی) استفاده می‌شود که می‌تواند درد را در برخی از زنان کاهش دهد.

دکتر شهناز شایانفر

دکتر شهناز شایانفر پس از اخذ دیپلم به عنوان رتبه اول استان، در سال ۱۳۶۷ با کسب رتبه ۲۴ در کنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدند. پس از فراغت از تحصیل با معدل A، موفق به اخذ درجه تخصص جراحی زنان و زایمان در سال ۱۳۸۱ شدند. از سال ۲۰۱۲ پس از ارتباط با پروفسور گودمن بنیانگذار جراحی زیبایی زنان در امریکا بطور حرفه ای وارد حوزه عملهای جراحی زیبایی زنان شد و نیز با گذراندن دوره های بازسازی ناحیه تناسلی در پاریس و لیزر زنان در المان و نیز دوره های متعدد دیگر در خارج از کشور جزو پیشرو های این زمینه در ایران می باشد و روش‌های جراحی متعددی مختص به خود در این زمینه دارد.

جدول محتوا