آنچه می خوانید...

آیا بعد از زایمان سزارین ،چسبندگی رحم رخ می دهد ؟ علائم چسبندگی رحم چیست ؟ به چه دلیل افراد بعد از سزارین  دچار چسبندگی رحم می شوند ؟ چگونه می توان چسبندگی رحم را درمان کرد ؟ چه عواملی می تواند زمینه ساز بروز چسبندگی رحمی  شود ؟ این ها سوالاتی است، که شاید خیلی از افراد پاسخ آن را ندانند ، اگر شما هم  این سوالات را دارید و  پاسخ آن ها را نمی دانید بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید .  دکتر شهناز شایان فر بهترین متخصص زنان در تهران در ادامه ،در رابطه با علائم و راه های درمان چسبندگی رحم صحبت می کنند .

چسبندگی رحم

یکی از مهم ترین اعضای داخل لگن زنان ، لوله های رحمی هستند  که وظیفه گرفتن تخمک و بعد انتقال تخمک به داخل رحم را بر عهده دارند.  در نتیجه می توان گفت  وضعیت سلامت لوله های رحمی نقش مهمی در  روند باروری زنان دارند  و از دلایل اصلی نازایی در زنان ، وجود هر گونه اختلال در لوله های رحمی است .

انواع چسبندگی ها

ما در ادامه چند نوع چسبندگی شایع در  زنان را ذکر می کنیم ،که می توانیم آن ها را در دو دسته اصلی قرار دهیم . چسبندگی  داخل رحم و چسبندگی های داخل  لگن دو دسته اصلی چسبندگی  رحمی هستند  که هر کدام از آن ها علائم و راه های درمان مختلفی دارند. بیشتر بانوان این سوال را دارند که آیا چسبندگی رحم ممکن است  در هر حالتی بدون علت رخ دهد ؟  در پاسخ باید گفت ، چسبندگی رحمی به طور کلی در شرایط معمول برای هیچ زنی رخ نمی دهد، دلیل آن هم در این است که پوشش درونی  رحمی  به طور مرتب در رحم ایجاد می شود  که در نتیجه سبب بروز قاعدگی می گردد . متاسفانخه گاهی ، به دلیل  نبود مقدار کافی پوشش درونی قسمت های مختلف ، رحم  دچار چسبندگی می شود .

چسبندگی رحم

چسبندگی داخل رحمی چیست؟

داخل رحم مانند یک بادکنک است که دیواره های جلویی و پشتی آن در برابر هم قرار گرفته است. جیب با بافتی به نام آندومتر پوشانده شده است. در طول قاعدگی، لایه سطحی (بالای) آندومتر ریخته می شود. هنگامی که یک زن باردار می شود، جنین در آندومتر کاشته می شود. آسیب و/یا عفونت آندومتر ممکن است به دیواره داخلی آسیب برساند و باعث ایجاد چسبندگی (بافت اسکار) بین دیواره های داخلی رحم شود که در آن دیواره ها به طور غیر طبیعی به یکدیگر می چسبند یا به یکدیگر می چسبند. سندرم آشرمن اصطلاحی است که برای توصیف چسبندگی داخل رحم به کار می رود. این زخم می تواند با نوارهای کششی نازک بافت اسکار خفیف یا با تشکیل نوارهای ضخیم شدیدتر باشد. در شدیدترین موارد ممکن است انسداد جزئی یا کلی داخل حفره رحم رخ دهد.

دلایل بروز چسبندگی رحمی

اگر بخواهیم این دلایل را بیان کنیم ، می توان موارد بسیاری را لیست کرد .  یکی از دلایل مهم و اصلی که سبب انسداد  در لوله های رحمی می گردد، بروز عفونت است .  وجود هر گونه عفونت به مرور زمان  سبب التهاب لوله های رحمی  می گردد ، این امر خصوصا در افرادی که به طور مکرر دچار عفونت های مکرر می گردند و درمان آن را به تعویق می اندازند ، صادق است . انجام عمل های جراحی همچون  جراحی کیست تخمدان ، فیبروم رحمی و زایمان به روش سزارین  از دیگر عواملی می باشد که  می تواند زمینه ساز بروز چسبنگی رحمی شود . لازم به ذکر است که افرادی که دچار بیماری اندومتریوز هستند ،احتمال بروز چسبندگی رحمی در آن ها به مراتب بالا تر است .

دلایل بروز چسبندگی رحم

چه چیزی باعث سندرم اشرمن می شود؟

• بافت اسکار ناشی از جراحی رحم مانند اتساع و کورتاژ
  • بافت اسکار بعد از سزارین یا بخیه هایی که برای توقف خونریزی استفاده می شود
  • اندومتریوز
  • عفونت اندام های تولید مثل
  • درمان اشعه

علائم سندرم آشرمن چیست؟

• داشتن دوره های بسیار سبک (هیپومنوره)
  • بدون قاعدگی (آمنوره)
  • گرفتگی یا درد شدید
  • ناتوانی در باردار شدن یا ماندن در دوران بارداری

برخی از زنان هیچ علامتی ندارند و برخی از خانم ها قاعدگی طبیعی دارند.

تشخیص سندرم آشرمن

چسبندگی رحم را می توان در تصویربرداری مانند هیستروسالپنگوگرافی که اشعه ایکس لگن است، سونوگرافی لگن و سونوگرافی نمکی که سونوگرافی با آب استریل است مشاهده کرد. ممکن است برای بررسی پوشش رحم و بررسی چسبندگی، هیستروسکوپی انجام شود. هیستروسکوپی روشی است که در آن ما یک تلسکوپ نازک، انعطاف پذیر و روشن را داخل واژن و از طریق دهانه رحم قرار می دهیم تا مستقیماً داخل رحم را مشاهده کنیم. همچنین ممکن است برای سنجش ضخامت آندومتر سونوگرافی ترانس واژینال و بیوپسی از لایه داخلی رحم برای آزمایش اینکه آیا هنوز بافت طبیعی آندومتر دارید یا خیر.

درمان چسبندگی رحمی  با کمک هیستروسکوپی

هیستروسکوپی یکی از بهترین و البته کار آمد ترین روش ها برای  درمان چسبندگی های رحمی است .  در طی این روش با کمک وسلیه ای به نام هیستروسکوپ که بسیار شبیه به تلسکوپ می باشد  ، قسمت های مختلف رحم   بررسی می شود.  هیستروسکوپ یکی از دقیق ترین  ابزار هایی می باشد  که با استفاده از دوربین کوچکی  که در انتهای   این وسیله  قرار دارد ، امکان رویت  و  درمان  چسبندگی رحم را  فراهم می سازد .  درمان به  موقع  چسبندگی رحم امری مهم است که باید به آن توجه شود ، دکتر شهناز شایان فر  چسبندگی رحم را با کمک هستروسکوپی  درمان  می کنند  شما می توانید جهت مشاوره  و درمان  به مطب دکترشهناز شایان فر مراجعه کنید.

آیا می توان از سندرم آشرمن جلوگیری کرد؟

برخی از محققان تصور می کنند زنانی که از هر نوع جراحی رحم استفاده می کنند، باید از هورمون درمانی یا جداسازی مکانیکی دیواره های رحم پس از عمل برای جلوگیری از IUA استفاده کنند. این بدان معناست که یک استنت برای مدتی در رحم باقی می ماند تا IUA را متوقف کند. قبل از اقدام به بارداری، به زنانی که عمل جراحی رحم انجام داده اند توصیه می شود که تصویربرداری کنند تا ببینند آیا دارای هر نوع چسبندگی هستند یا خیر. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که زمان D & C می تواند تا حدی بر تشکیل چسبندگی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر D & C پس از زایمان و دو تا چهار هفته پس از زایمان انجام شود، چسبندگی بیشتر اتفاق می افتد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دکتر شهناز شایان فر

دکتر شهناز شایان فر از سال 1381، تاکنون با انجام بیش از پانزده هزار عمل جراحی متنوع و کسب تجربه فراوان دوره های مختلف فوق تخصصی لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، کولپوسکوپی و لیزر را در دانشگاه تهران گذرانده اند. برخی از خدمات درمانی و زیبایی که توسط دکتر شهناز شایان فر ارائه می شود عبارتند از: لابیاپلاستی، واژینوپلاستی، پرینورافی، لیزر جوانسازی واژینال، تزریق چربی، درمان ناباروری، زایمان طبیعی و سزارین، درمان عفونت واژن و .... است.