هیستروسکوپی

هیستروسکوپی و هر آنچه که باید بدانید!

هیستروسکوپی عملی است که به منظور تشخیص و درمان مشکلات رحمی استفاده می شود و به بررسی داخل رحم می پردازد. از آن جایی که هیستروسکوپی به بررسی داخل رحم می پردازد، برای تشخیص و درمان اختلالات و مشکلات قسمت های خارجی و یا دیواره رحم مناسب نمی باشد. در این مطلب قصد داریم به طور کامل در مورد این عمل صحبت کنیم تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

هیستروسکوپی چیست؟

هیستروسکوپی نوعی عمل جراحی است که به پزشک اجازه می دهد که بتواند داخل رحم شما را برای تشخیص علت خونریزی های غیر طبیعی و نیز برخی اشکالات در ساختمان رحم بررسی کند . این عمل با استفاده از هیستروسکوپ که یک لوله باریک مجهز به دوربین و چراغ می باشد ،انجام می شود. این لوله از طریق واژن و دهانه رحم، وارد رحم می شود. بنابراین نیاز به انجام هیچ برشی ندارد.

هیستروسکوپی می تواند تشخیصی یا برای جراحی باشد. در هیستروسکوپی تشخیصی پزشک به دنبال تشخیص علت ایجاد خونریزی غیر طبیعی ( مثلاً پولیپ ، فیبروم و افزایش ضخامت اندومتر و …. ) می باشد و گاهی اوقات قبل از انجام اعمال جراحی مثل کورتاژ تشخیصی جهت بررسی دقیق علت خونریزی انجام می شود.

هیستروسکوپی برای انجام جراحی هایی مثل برداشتن فیبروم رحم ساب موکوز و یا بر طرف کردن چسبندگی های داخل رحم، برداشتن پولیپ های داخل رحم ،برداشتن سپتوم (دیواره رحمی )انجام می شود که این اعمال معمولاً پس از هیستروسکوپی تشخیصی انجام می شود. گاهی همزمان با انجام هیستروسکوپی نیاز به انجام لاپاراسکوپی هم می باشد که این هم روشی برای دیدن داخل لگن بوسیله یک لوله مجهز به دوربین فیبراپتیک می باشد.

truncate dir-rtl

آیا بازگشت پولیپ بعد از هیستروسکوپی امکان دارد ؟

کاربرد هیستروسکوپی چیست؟

غیر از موارد گفته شده از هیستروسکوپی در موارد زیر نیز استفاده می شود:

• بررسی علائم و مشکلات مانند؛ قاعدگی های شدید، خونریزی غیر طبیعی واژن، خون ریزی بعد از قاعدگی، دردهای لگنی، مشکلات بارداری
  • تشخیص مواردی از قبیل: فیبروم های رحمی و پولیپ (تومورهای غیر سرطانی در رحم)
  • درمان مشکلاتی از قبیل در آوردن فیبروم و پولیپ
  • رفع چسبندگی هایی که به دلیل عفونت و یا اثرات جراحی در رحم ایجاد می شود.
  • تشخیص علت سقط جنین (به خصوص در مواردی که خانمی سابقه بیش از دو سقط داشته)

یکی از مهم ترین دلایل انجام هیستروسکوپی، یافتن علت خونریزی غیر طبیعی واژن است. خون ریزی غیر طبیعی، به معنای خون ریزی شدید، قاعدگی طولانی و یا کمتر از حد طبیعی و نرمال است. خون ریزی بین قاعدگی نیز طبیعی نیست.

مزایای هیستروسکوپی چیست؟

1. کاهش زمان بستری در بیمارستان
2. کاهش زمان لازم برای بهبود
3. کاهش نیاز به مسکن
4. جلوگیری از هیسترکتومی(عمل برداشتن رحم)
5. جلوگیری از باز کردن شکم برای انجام عمل جراحی

عمل هیستروسکوپی چگونه انجام می شود؟

هیستروسکوپی عبارت است از مشاهده فضای داخل رحم با استفاده از آندوسکوپ برای تشخیص یا درمان بیماری های زنان.

در بسیاری از مواقع تشخیص و درمان در یک زمان انجام می گیرد. در روند هیستروسکوپی لوله باریکی که سر آن لامپی قرار دارد به داخل دهانه رحم فرستاده می شود و با چشم غیر مسلح یا دوربین و صفحه مانیتور قابل مشاهده است.

زمان این جراحی با توجه به کاری که انجام میشود متغیر است.

بیمار میتواند بعد از عمل به کار های روزانه بپردازد و دوره نقاهت سختی ندارد.

چه نوع بی حسی برای انجام هیستروسکوپی لازم است؟

هیستروسکوپی می تواند بر حسب صلاحدید پزشک با بی حسی موضعی ، بی حسی منطقه ای( نخاعی) و یا بیهوشی عمومی انجام شود.که اینها بستگی به محدوده و علت عمل جراحی دارد.

بهترین زمان هیستروسکوپی

بهترین زمان، بعد از پایان قاعدگی و خون ریزی و یا نهایتا تا یک هفته بعد است. جهت پیشگیری از رشد و بزرگ شدن آندومتر و دید بهتر قسمت های داخلی رحم، بهتر است زنان از روز پنجم قاعدگی شروع به مصرف قرص های پیشگیری کنند.

در زنان یائسه، در هر زمانی امکان هیستروکتومی وجود دارد.

موارد منع استفاده از هیستروسکوپی

• زنان باردار
  • زنان مبتلا به سرطان رحم و واژن
  • انسداد و تنگی دهانه رحم
هیستروسکوپی چیست

اقدامات قبل از انجام هیستروسکوپی

در روزها و هفته های قبل از انجام هیستروسکوپی، بهتر است برخی نکات رعایت شوند، از جمله :

• انجام تست هایی جهت اطمینان از اینکه آیا می توانید این شیوه را انجام بدهید یا خیر، مانند: آزمایش خون و تست بارداری (این تست ها در حدود یک هفته قبل از هیستروسکوپی توصیه می شوند).
  • استفاده از روش های پیشگیری از بارداری (این روش در صورت بارداری ممنوع می باشد).
  • قطع مصرف سیگار (با کنار گذاشتن سیگار، عوارض این روش یه حداقل می رسد.)
  • اجتناب از خوردن و نوشیدن هر نوع غذایی از نیمه شب قبل از انجام هیستروسکوپی. تقریبا 6 تا 8 ساعت  ناشتایی الزامی است.
  • چنانچه بیماری داروی آسپرین مصرف می کند، از یک هفته قبل از انجام هیستروسکوپی باید آن را قطع کند.
  • اگر بیمار دارو یا قرص فشارخون مصرف می کند، یک ساعت قبل انجام هیستروسکوپی می تواند آن را همراه آب بسیار کم مصرف کند.
  • بیمار باید دستگاه تناسلی را یک روز قبل از انجام هیستروسکوپی اصلاح و تمیز کند.
  • قبل از انجام هیستروسکوپی بهتر است بیمار دو ساعت زودتر در بیمارستان حضور داشته باشد.
  • بیمار نباید هیچ گونه زیورآلاتی هنگام انجام هیستروسکوپی داشته باشد حتی ساعت.

اقدامات بعد ازهیستروسکوپی

بیمار بلافاصله بعد از هیستروسکوپی و در بعضی مواقع بعد از چند ساعت مرخص می شود و به خانه بر می گردد. انجام فعالیت های روزمره و عادی از روز بعد بلامانع است. در ادامه به چندین مورد از مراقبت های بعد از هیسترسکوپی اشاره میکنیم:

• پرسنل برای پیشگیری از هرگونه عفونت قبل از انجام هیستروسکوپی به بیمار آنتی بیوتیک های لازم را می دهند.
  • بعد از انجام هیستروسکوپی، پزشک برای بیمار آنتی بیوتیک ومسکن های ضد درد تجویز می کند.
  • بیمار باید بعد از انجام هیستروسکوپی برای یک تا دو روز سوپ و غذاهای آبکی مصرف کند.
  • بیمار باید یک روز بعد از انجام هیستروسکوپی قرص آسپرین مصرف کند.
  • مصرف داروها بعد از انجام هیستروسکوپی طبق تجویز پزشک معالج صورت می گیرد.

بهبودی بعد ازهیستروسکوپی

بهترین کار، استراحت در منزل است تا اثرات و عوارض بیهوشی از بین برود. بیمار باید از نوشیدن الکل و یا رانندگی پرهیز کند.

در طول طی شدن دوران بهبودی، بیمار ممکن است:

• دردهایی مشابه دردهای قاعدگی داشته باشد. این حالت با مصرف مسکن هایی مانند ایبوبروفن و طی چند روز برطرف می گردد.

هر گونه علامت گفته شده طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد، اما بهتر است توصیه های پزشکی مربوطه را جدی بگیرید و رعایت کنید.

انجام فعالیت های روزمره بعد از هسیتروسکوپی امکان پذیر است؟

برخی از زنان می توانند فعالیت هایی مانند کار کردن را از فردای روز جراحی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر دیرتر.

در مواردی که درآوردن فیبروم های رحمی نیز صورت گرفته است، بیمار به استراحت بیشتری نیاز خواهد داشت.

برخی از فعالیت هایی که باید بعد از هیستروکتومی در نظر گرفته شوند، عبارت اند از:

• استحمام همان روز و یا روز بعد
  • عدم برقراری رابطه جنسی به مدت یک هفته، و یا تا زمان قطع خونریزی. این کار احتمال انتقال عفونت را به حداکثر می رساند.
  • در صورتی که احساس کسالت می کنید، وعده های غذایی سبک تری مصرف کنید.

اگر به هنگام هیستروسکوپی، تکه ای از بافت رحم برداشته شود (بیوپسی)، نتایج دلخواه تا چند هفته بعد ظاهر می شود.

پس از هیستروسکوپی چه انتظاری باید داشته باشید؟

اگر بی حسی نخاعی و یا عمومی گرفته اید ، باید چند ساعت در بیمارستان تحت نظر باشید. پس از عمل به مدت 1-2 روز ممکن است دردهای زیر شکم و یا خونریزی خفیف واژینال داشته باشید. اگر گاز برای هیستروسکوپی استفاده شده باشد ممکن است درد شانه احساس کنید و گاهی احساس بی حالی و حتی faint.

در صورت داشتن موارد زیر حتماً به پزشک مراجعه نمایید:
درصورت بروز :
1- تب
2- درد شدید شکمی
3- خونریزی شدید واژینال یا ترشح واژن
معمولا” پس از هیستروسکوپی نیاز به بستری نمی باشد، مگر اینکه بنا به دلایلی پزشکتان صلاح بداند.

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

• درد شدیدی که با مصرف مسکن نیز برطرف نمی شود.
  • خونریزی شدید
  • مشاهده لخته خون
  • ترشحات بدبوی واژن
  • تب بالای 38 درجه

موارد گفته شده می تواند نشانه ای باشد از یک مشکل، مانند عفونت.

امیدورام این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این مطلب به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول هیستروسکوپی

2 پاسخ
  1. سه ماه و نیمه زایمان طبیعی کردم.از بعد از زایمان لکه بینی و گاها خونریزی داشتم تا دوماه بعد که سونو دادم و فهمیدیم بقایا مونده و دکتر کورتاژ کرد بعد دوبار سونو دادم که گفت ی عروق خونی با خونرسانی زیاد وجود داره و همچنین بقایا که به توصیه پزشکم ازمایش,بتا دادم و عدد ۲۷بود .دوهفته بعد مجدد سونو دادم که هنوزم عروقه بود ولی با خونرسانی کمتر و بتام هم ۱۶بود.ده روز بعد مجدد ازمایش بتا دادم که عددش هفت بود.دکترم گفت بزار سه ماه دیگه شاید عرپق خونیه جذب شد الان سه ماه و نیمه از زایمانم میگذره من هنوز لکه بینی دارم ایا نیازی هست دوباره ازمایس بتا یا سونوگرافی کنم؟توصیه شما چیه؟بتا صفر بشه دیگه خطری نیس؟