Search
Close this search box.
درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی، صد در صد تضمینی

HPVکه همان عامل ایجاد کننده زگیل های تناسلی هستند ،بیش از صد نوع serotype دارد که این صد نوع در دو دسته Low- risk و high- risk تقسیم می شوند . انواع Low -risk سبب ایجاد زگیل های تناسلی می شوند و انواع high-risk عامل اصلی ایجاد سرطان های دهانه رحم و سرطان های ناحیه واژن در خانم ها و در اقایون سرطان های پنیس و کروتون می باشند. شایع ترین نوع های high-risk نوع 16 و 18 می باشد و شایع ترین های نوع Low -risk نوع 6 و 11 است که عامل زگیل های تناسلی هستند.

در صورتی که فردی مبتلا به زگیل تناسلی شد ، به این معنی نیست که به طورقطعی به انواع سرطان مبتلا می شود. سیستم ایمنی هر فرد ، بیش از 95 درصد موارد بعد از 5 سال HPV را می تواند از بدن پاک کند و به همین خاطر فردی که تست HPV انجام می دهد و نوع آن را بررسی می کند ،حتما لازم است تا این آزمایش بعد از 5 سال دو مرتبه تکرار شود،زیرا ممکن است کاملا از بدن فرد پاک شده باشد.

از طرفی اگر سرطانی ناشی از HPV شروع به رشد کند و در مرحله قبل از بد خیمی باشد تا اینکه به مرحله invasing (مرحله بدخیمی منتشر شده ) برسد ، شاید حدود 20 سال زمان ببرد . به همین خاطر است که تست پاپ اسمیر برای بانوان به صورت سالیانه انجام می شود، البته در دنیا اگر فردی 3 سال متوالی پاپ اسمیر منفی داشته باشد بعد از این زمان هر سه سال یک مرتبه نیاز به تست دارد ، اما در ایران به دلیل آلودگی شدید به HPV دکتر شایان فر بهترین متخصص زنان ترجیح می دهند که این تست سالیانه انجام شود.

درمان زگیل تناسلی

درمان های زگیل تناسلی

درمان های مختلفی برای زگیل تناسلی وجود دارد. محلول‌ها یا کرم‌ها برای استفاده خارجی استفاده می‌شوند. این داروها باید با احتیاط و فقط با توصیه پزشکی مصرف شوند. علاوه بر درمان دارویی، می توان به جراحی، سرما درمانی، کوتر الکتریکی یا لیزر متوسل شد.

واکسن

همچنین می توان با واکسن HPV از بروز زگیل تناسلی جلوگیری کرد. این واکسن برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم ساخته شده است. زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم توسط انواع خاصی از HPV ایجاد می شود، بنابراین این واکسن می تواند از زگیل تناسلی نیز جلوگیری کند.

یک نوع واکسن که در ایران موجود می باشد ، واکسن گارداسیل است . این واکسن چهار گانه است که بر ضد نوع 16، 18، 6 و 11 می باشد . بهترین سن شروع واکسیناسیون بین 9 تا 11 سال است، که در کشور های پیشرفته و توسعه یافته این واکسیناسیون به صورت اجباری می باشد و در مدارس در 2 دوز تزریق انجام می شود . اگر این واکسیناسیون برای زیر 13 سال انجام شود تنها 2 دوز کافی است .

اما برای بالای 13 سال باید 3 دوز واکسن تزریق شود که به صورت 0 ،2 و 6 تزریق عضلانی انجام می شود. در صورتی که فرد بعد از 13 سالگی واکسیناسیون را آغاز کند ، بیشترین تاثیر را برای جلوگیری از سرطان های دهانه رحم و سایر ضایعاتی که در ناحیه تناسلی ایجاد می شود را دارد .

واکسن اچ پی وی

امکان واکسینه شدن برای افراد تا 26 سال موثر است اما بعد از آن تاثیر عمده ای ندارد .

درمان دارویی

  • محلول الکلی پودوفیلوم:

پودوفیلوم گیاهی است که منشا آن تگزاس و می سی سی پی است. از ریزوم آن (ریشه کاذب) رزین را استخراج می کنیم. این دقیقاً رزین پودوفیلوم است که در درمان زگیل تناسلی استفاده می شود، زیرا پودوفیلوتوکسین موجود در رزین پودوفیلوم سیتوتوکسیک است. (با جلوگیری از تکثیر سلول ها را می کشد.) بنابراین این درمان مختص زگیل تناسلی نیست.

بنابراین بسیار مهم است که دارو را با دقت در مناطق آسیب دیده اعمال کنید، در غیر این صورت ممکن است پوست سالم نیز مورد حمله قرار گیرد. به همین دلیل است که استفاده از این دارو فقط تحت نظارت دقیق پزشکی انجام می شود. رزین پودوفیلوم بسیار سمی است، حداکثر سطح قابل درمان 25 سانتی متر مربع است. استفاده از این دارو در دوران بارداری به دلیل سمیت آن بر روی جنین مطلقاً منع مصرف دارد.

  • ایمیکیمود (به شکل کرم):

ایمیکیمود یک مولکول تعدیل کننده ایمنی است. به صورت کرم برای زگیل های خارجی استفاده خواهد شد. اگر کندیلوم آکومیناتا در مجرای ادرار، واژن، دهانه رحم و رکتوم وجود داشته باشد، ایمیکیمود منع مصرف دارد. استفاده از آن به شدت برای بزرگسالان محفوظ است.

درمان دارویی زگیل تناسلی

نکات مفید و مهم درباره دارو درمانی زگیل تناسلی✅

– درمان زگیل تناسلی با استفاده از فرآورده های سیتوتوکسیک انجام می شود و حتی مخصوص زگیل نیست، زیرا به طور دقیق ضد ویروسی نیستند. بنابراین، هنگام درمان زگیل تناسلی با محلول پودوفیلوم یا کرم ایمیکیمود، ضروری است که دارو را فقط روی زگیل(ها) به خوبی اعمال کنید.

در واقع، با استفاده از آن در اطراف، خطر از بین بردن پوست سالم نیز وجود دارد. – علاوه بر این، این داروها نباید از فردی به فرد دیگر منتقل شوند، زیرا با توجه به سمیت بالایی که دارند، کاملاً داروهای تجویزی هستند. مانند آنتی بیوتیک ها، بنابراین اگر بطری دارو برایتان باقی مانده است، نباید آن را به کسی که می شناسید توصیه کنید.

فرد مورد نظر ابتدا باید به پزشک مراجعه کند تا زگیل تناسلی را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند. این امر بسیار مهمتر است زیرا ایمیکیمود، مانند محلول های پودوفیل، نمی تواند در تمام قسمت های بدن اعمال شود. در واقع، به عنوان مثال، ایمیکویمود در کندیلوم آکومیناتا روی مجرای ادرار یا دهانه رحم منع مصرف دارد. – در طول درمان، باید مراقب استفاده صحیح از دارو بود. برای کرم مبتنی بر ایمیکیمود، باید مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

شستن دست‌ها:

دارو را به طور انحصاری روی قسمت های آسیب دیده بمالید و بگذارید 6 تا 10 ساعت اثر کند – پس از استفاده، دستان خود را بشویید پس از پایان درمان، لطفاً هر شیشه یا لوله دارویی را که شروع شده یا هنوز پر است به داروخانه خود برگردانید. در واقع، این داروها به ویژه برای محیط زیست سمی هستند. داروساز شما از تخریب دوستدار محیط زیست داروی شما مراقبت خواهد کرد.

توضیحات دکتر شهناز شایان فر درباره زگیل تناسلی:

جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است. آنها از طریق انواع خاصی از HPV منتقل می شوند. افرادی که بیشترین احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را دارند، افرادی هستند که از نظر جنسی فعال هستند (به ویژه افرادی که تعداد شرکای جنسی زیادی دارند) زگیل ها معمولاً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند. اما همیشه هم به این صورت نیست. بنابراین تصور محافظت دشوار است و بیماری می تواند راحت تر بین شرکای جنسی مختلف گسترش یابد. این به دلیل شکل زگیل تناسلی و همچنین زمان کمون طولانی آن است: بین سه هفته تا چند ماه.

یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط