Search
Close this search box.
تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر چیست؟ چگونه انجام می شود؟

تست پاپ اسمیر، یک تست نسبتا ساده است که می تواند از شما در برابر سرطان دهانه رحم محافظت کند. اساساً تست پاپ اسمیر می تواند این نوع سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد در حالی که هنوز درمان آن آسان است. این آزمایش امکان تشخیص سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از سرطانی شدن می‌دهد.

خانم های بالای 40 سال این مطلب را حتما مطالعه نمایید زیرا ممکن است نیاز باشد تا شما هم تست پاپ اسمیر دهید.

تست پاپ اسمیر یک روش غربالگری است که با آن بیماری های مربوط به واژن و دهانه رحم از جمله سرطان دهانه رحم را که می توان گفت هیچ نشانه ی ظاهری ندارد را به راحتی تشخیص می دهد. با استفاده از این روش و انجام این تست همچنین می توان سلول های پیش سرطانی و یا سرطان دهانه رحم را قبل از گسترش تشخیص داد.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم یک سرطان قابل پیشگیری است. در واقع می توان این سرطان را خیلی زود تشخیص داد و با درمان سریع، تقریباً همیشه می توان از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد. این آزمایش همچنین به تشخیص بیماری های پیش سرطانی واژن و سرطان واژن و همچنین عفونت ها و التهابات قسمت تحتانی دستگاه تناسلی زنان کمک می کند.

تست پاپ نیز برای پیگیری پس از تست پاپ غیرطبیعی یا برای نظارت بر شرایط پیش سرطانی انجام می شود. آنها برای بررسی تغییرات غیرطبیعی سلولی یا بررسی اینکه آیا سرطان پس از درمان عود می کند یا خیر استفاده می شود. در این نوع از سرطان سلول های دهانه رحم به آرامی شروع به رشد نموده و این رشد آرام که به طور غیر طبیعی است باعث می شود تا به مرور زمان فرد به ناراحتی دچار شود.

تست پاپ اسمیر

چه کسانی باید تست پاپ انجام دهند؟

از آنجایی که ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم با هیچ علامتی همراه نیستند، درک این نکته ضروری است که برای محافظت از سرطان دهانه رحم، غربالگری باید با سرعت منظم انجام شود. این تست غربالگری برای تمام زنان بین 21 تا 65 سال و در هر صورت برای همه کسانی که رابطه جنسی داشته اند ارائه می شود.

در دختران جوانی که فعالیت جنسی آنها از سنین پایین شروع شده است، آزمایش غربالگری تحت شرایط خاصی می تواند قبل از 20 سالگی انجام شود. بعد از یائسگی، چه درمان جایگزینی هورمونی داشته باشید یا نه، باید به انجام تست پاپ اسمیر ادامه دهید.

روند چگونه انجام می شود؟

تست پاپ را می توان در طول معاینه سلامت یا معاینه لگنی (زنان) انجام داد. معاینه لگن به اطمینان از طبیعی بودن اندام های لگن و بررسی عفونت کمک می کند.

تست پاپ فقط چند دقیقه طول می کشد. برای انجام تست پاپ، پزشک یا پرستار به آرامی اسپکولوم را وارد واژن می کند تا دیواره های واژن را جدا کند تا پزشک بتواند قسمت بالایی واژن و دهانه رحم را ببیند.

سپس پزشک با استفاده از یک چوب کوچک سطح دهانه رحم را به آرامی مالش می دهد تا سلول ها را از بین ببرد. در برخی موارد از یک برس مخصوص به نام سیتوبراش برای برداشتن سلول های قسمت داخلی دهانه رحم که به رحم منتهی می شود استفاده می شود. همچنین در صورت لزوم می توان در حین انجام تست پاپ از واژن نمونه برداری از بافت واژن انجام داد.

سپس نمونه برای بررسی عمیق به آزمایشگاه فرستاده می شود. ممکن است تا چند روز پس از تست پاپ، خونریزی خفیف واژینال داشته باشید. در موارد غیر اورژانسی ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج آزمایش پاپ از آزمایشگاه دریافت شود.

نتیجه غیر طبیعی تست پاپ چیست؟

نتیجه غیرطبیعی تست پاپ به این معنی است که سلول های گرفته شده از دهانه رحم شما در زیر میکروسکوپ با سلول های طبیعی متفاوت به نظر می رسند. تغییرات سلولی که از طریق تست پاپ تشخیص داده می شوند به ندرت نشانه سرطان هستند، اما به آزمایشات مجدد است.

سرطان دهانه رحم ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا ایجاد شود و معمولاً علائم اولیه یا علائم هشدار دهنده وجود ندارد. خوشبختانه، تست پاپ معمولی می تواند سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از تبدیل شدن به سرطان تشخیص دهد.

 تست پاپ

چه چیزی باعث یک نتیجه غیر طبیعی می شود؟

به طور معمول، تغییرات در سلول های دهانه رحم توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود:

  • ویروس HPV یک خانواده رایج از ویروس ها است.
  • بیشتر افراد در طول زندگی خود از طریق تماس جنسی با HPV در تماس هستند. معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد و افراد معمولاً نمی دانند که عفونت HPV داشته اند.
  • HPV اغلب خود به خود طی 2 تا 3 سال بدون ایجاد آسیب از بین می رود. حتی اگر HPV از بین نرود، تنها در صورتی می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود که سال ها در دهانه رحم باقی بماند.

کلیک کنید: درمان زگیل تناسلی، صد در صد تضمینی

آمادگی های قبل از انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

در خصوص روز انجام این تست با متخصص زنان خود صحبت نمایید. همچنین در صورتی که در دوارن قاعدگی هستید اصلا این تست را انجام ندهید. زیرا در نتیجه تست تاثیر گذرا است. از یک الی دو روز قبل از انجام تست پاپ اسمیر از داشتن رابطه جنسی اجتناب شود. آرامش خود را در زمان انجام تست حفظ نمایید. در دوران بارداری انجام این تست ممکن است برای مادر کمی آزار دهنده باشد پس بهتر است قبل و یا بعد از این دورام تست پاپ اسمیر را انجام دهد.

آیا تست پاپ موثر است؟

بله، اما آنها کامل نیستند. آنها می توانند سلول های غیر طبیعی را از دست بدهند. حتما آزمایش پاپ را به طور منظم انجام دهید، که احتمال از دست دادن تغییرات مهم را کاهش می دهد. اگر خونریزی یا ترشح غیرطبیعی واژینال دارید، به پزشک خود اطلاع دهید، حتی اگر آخرین تست پاپ شما طبیعی بوده است.

چرا آزمایش پاپ اسمیر ضروری است؟

تست پاپ می تواند سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم را تشخیص دهد. سلول‌های دهانه رحم زمانی که فرد به عفونت HPV مبتلا می‌شود، غیرطبیعی می‌شوند. سلول های غیر طبیعی اغلب خود به خود به حالت عادی باز می گردند. اما اگر به حالت عادی برنگردند، باید شناسایی شوند و در صورت لزوم درمان شوند. در غیر این صورت، به تدریج در طول سال ها، آنها می توانند به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند.

سوالات متداول در خصوص تست پاپ اسمیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط