سرطان واژن

سرطان واژن + علائم و روش های درمان

فقط بین 1 الی 2 درصد سزطان های مجاری تناسلی از بافت های واژینال ناشی می شوند. سرطان سلول اسکواموس مسوول حدود 90 درصد سرطان های واژینال اولیه هستند. محدود سنی بیماران از 30 تا 90 سال می باشد. ولی متوسط سن هنگام تشخیص این بیماری تقریبا 60سال است.

نئوپلاسم واژینال داخل اپی تلیال (VIP) یک ضایعه پیش سرطانی به شمار می رود. که آنالوگ ضایعه موضعی سرویکال است. اما اطلاعات کافی در رابطه با میزان قدرت پیش سرطانی، زمان تبدیل و عوامل موثر در تبدیل نسبت به ضایعات سرویکس وجود دارد.

سایر انواع سرطان های اولیه واژن شامل آدنوکارسینوم، ملانوم، سارکوم و تومورسینوس اندودرم است. اکثر ضایعات بدخیم واژن ثانویه و ناشی از گسترشسرطان سرویکس یا مهبل یا به عنوان سرطان متاستازی ناشی ازم مثانه، رکتوم، رحم و تخمدان است.

علائم سرطان واژن

• خونریزی غیر طبیعی یا ترشح آغشته به خون
  • خونریزی همراه نزدیکی
  • ضایعات دیواره قدامی می تواند سبب علائم ادراری شود(مانند تکرر ادرار، سوزش ادرار و هماچوری)
  • درگیری رکتوم می تواند به صورت تنسموس، ملنا یا درد نمود یابد.
  • بسیاری از بیماران بدون علامت هستند. تشخیص به طور اتفاقب طی معاینه لگن یا در پاسخ به یافته های اسمیرسیتولوژیک غیر طبیعی یافت می شود.

نحوه تشخیص سرطان واژن

• پولیپ های واژینال
  • زخم های واژینال

تشخیص های بالینی سرطان واژن

VIN معمولاً به صورت یک تست پاپ اسمیر غیر طبیعی بروز می یابد. معمولاً بدون علامت است. اما می تواند به صورت رنگ گرفتن و لکه پس از نزدیکی یا ترشح واژینال نمود یابد. یک ضایعه مخاطی  در حین معاینه بالینی یافت می شود.

راه های دیگر تشخیص:

سرطان واژینال

ضایعات متفاوت است و می تواند به صورت رشد اگزوفیتیک، پلاکت های سطحی یا زخم تظاهر یابد. تشخیص به وسیله بیوپسی تاثیر می شود که سلول های اپی درموئید نئوپلاستیک را نشان می دهد که به بافت های زیر مخاطی و فضای عروقی و لنفاوی تهاجم می یابد.

تشخیص VIN براساس نمونه برداری

در این روش با نمونه برداری از واژن با هدایت کولپوسکوپی است. ضایعات می تواند چندکانونی و در 3/1 فوقانی واژن باشد. یافته های کولپوسکوپی شامل اپی تلیوم سفیدظونده با اسید استیک و عروق خونی نمایش دهنده موزائیسم و نقاط توخالی است.

درمان سرطان واژن

درمان اشعه درمان اولیه برای سرطان واژینال اسکواوموس است. اما در بعضی بیماران جراحی انتخابی است.

• در اشعه یک رویکرد ترکیبی از تابش خارجی و کاشتن موضعی استفاده می شود.
  • از روش برش جراحی تنها برای تومور های کوچک محدود و قرار گرفته در 3/1 فوقانی واژن استفاده می شود.

برای درمان سرطان واژن می توانید برای معاینه های اولیه و درمان آن با خانم دکتر شایان فر مشاوره داشته تا بهترین روش های درمانی را برای تان انتخاب نماید.