بهترین درمان برای عفونت واژن

بهترین راه کار برای خلاصی از عفونت واژن چیست ؟ عفونت های اداری تناسلی  از شایع ترین  اختلالاتی  هستند که بیماران به دلیل بروز آن ها به متخصص زنان مراجعه می کنند .

بهترین درمان برای عفونت واژن بستگی به نوع عفونت واژن و شدت آن دارد. درصورت تجربه علائم عفونت واژن مانند خارش، سوزش، التهاب و ترشحات غیرطبیعی، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دقیق تعیین شود و درمان مناسب تجویز گردد. اما در صورتی که عفونت واژن شما به عنوان یک عفونت خمیری (کاندیدیازیس) تشخیص داده شود، درمان‌های مختلفی پیشنهاد می گردد.

واژن در حالت طبیعی

ترشحات واژینال  ممکن است  به دلیل افزایش  مقدار موکوس سرویکس ،  در میانه  سیکل قاعدگی  افزایش یابند . هنگام مصرف ocp،که اوولاسیون رخ  نمی دهد  این تغییرات دوره ای نیز مشاهده نمی شوند .

• سلول های سوپرفاشیال (اصلی ترین  نوع سلول  در سنین  باروی )  هنگام  تحریک  استروژنی  به سلول  غالب تبدیل  می شوند .
  • سلول های حد واسط ، طی فاز لوتئال  به واسطه  تحریک  پروژسترونی  غلبه می یابند .
  • سلول های پارابازال ،  در غیاب  هر نوع  تحریک هورمونی ، سلول های  غالب هستند  و در زنان  یائسه  ای که تحت  هورمون تراپی  قرار ندارند ،  دیده می شوند .

فاز نرمال  واژن ،عمدتا  از نوع هوازی  می باشد  و به طور متوسط  از 6 گونه  مختلف  باکتری تشکیل  شده که  شایعترین  آن ها  لاکتوباسیل  های مولد  پر اکسید  هیدروژن  می باشند .

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال  نوعی تغییر در  فلور نرمال  واژن است  که سبب  از بین رفتن  لاکتوباسیل های مولد پر اکسید هیدروژن و رشد  بیش از حد  باکتری های بی هوازی  می شود .

لازم به ذکر است که در زنان دچار BIV، ریسک ابتلا  به عوارض زیر وجود دارد :

PID، PID پس از سقط ،عفونت های  کاف واژن  پس از هیسترکتومی و سیتولوژی  غیر طبیعی سرویکس ، پارگی  زودرس پرده های جنینی ، زایمان  پره ترم ، کوریوآمنیونیت  واندومتریت  پس از زایمان سزارین.

درمان با مترونیدازول  قبل از سقط  جراحی  یا هیسترکتومی، ریسک ابتلا  به این عوارض  را از بین میبرد .

راه درمان عفونت واژن

راه‌های درمان عفونت واژن ممکن است بستگی به نوع عفونت و علت آن داشته باشد. در ادامه، روش‌های عمومی درمان عفونت واژن را برای شما شرح می‌دهم:

✅آنتی‌قارچ‌ها: برخی از عفونت‌های واژن ناشی از قارچ‌ها مانند کاندیدیازیس (عفونت خمیری) هستند. در این صورت، داروهای ضد قارچ موضعی مانند کلوتریمازول، میکونازول و فلوکونازول عموماً توصیه می‌شوند. این داروها به صورت قرص، کرم و یا ژل موضعی استفاده می‌شوند.

✅آنتی‌بیوتیک‌ها: در صورتی که عفونت واژن ناشی از عفونت با باکتری‌ها باشد، ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی تجویز کند. اما استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها باید با دقت صورت بگیرد و توصیه پزشک را رعایت کنید.

✅مراقبت های بهداشتی: مراقبت های بهداشتی مناسب می‌توانند در بهبود عفونت واژن کمک کنند. از جمله این مراقبت ها می توان به استفاده از لباس های مناسب و تمیز، استفاده از صابون‌ها و محصولات آرایشی بهداشتی ملایم، اجتناب از تماس با مواد تحریک‌کننده (مانند اسپری‌ها و ضدعرق‌های عطر دار) و اجتناب از آب داغ و لباس‌های ضیق اشاره کرد.

✅تغییرات در رژیم غذایی: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی با رویکرد کاهش قند و آنتی‌قارچی می‌تواند در کنترل عفونت واژن موثر باشد. مصرف غذاهایی مانند ماهی، سبزیجات، میوه‌ها و یوگورت باکتری را تقویت کرده و تعادل را در واژن حفظ می‌کند.

مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص دقیق تعیین شده و درمان مناسب برای شما تجویز شود. همچنین، پیروی از دستورات وارد شده توسط پزشک و بهبود مراقبت های بهداشتی در طول درمان نیز بسیار مهم است.

لازم به ذکر است که مقدار دوز هر کدام از دارو ها باید توسط متخصص زنان تعیین گردد پس لازم است با مشاهده هر گونه علائم عفونت  و تغییرات غیر طبیعی واژن  به متخصص زنان مراجعه کنید . دکتر شهناز شایان فر با معاینه کامل بیمار و  تشخیص نوع عفونت بهترین  راه درمان را پیشنهاد می کنند .

انواع عفونت واژن

در اینجا ما برخی از رایج ترین انواع عفونت واژن را مرور می کنیم.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی (BV) یک عفونت ناشی از رشد بیش از حد باکتری هایی است که به طور معمول در واژن شما زندگی می کنند. این شایع ترین نوع عفونت واژن است. تقریباً نیمی از افرادی که به آن مبتلا می شوند هیچ علامتی ندارند ، اما اگر این علائم را داشته باشید ، معمولاً ترشحات واژن خاکستری یا سفید بوی ماهی دارید. معمولاً با این عفونت هیچ گونه درد ، خارش یا سوزش نخواهید داشت.

BV زمانی ایجاد می شود که تغییری در شرایط طبیعی واژن ایجاد شده باشد. این یک عفونت مقاربتی (STI) نیست، اما فعالیت جنسی به ویژه اگر اخیراً تغییراتی در شریک زندگی خود داشته اید – خطر را افزایش می دهد. موارد دیگری که می تواند خطر را افزایش دهد شامل استفاده از محصولات بهداشتی واژن مانند دوش و خوشبوکننده ، داشتن دستگاه مس ضد بارداری داخل رحمی (IUD) و سیگار کشیدن است .

BV گاهی اوقات می تواند به خودی خود برطرف شود ، اما ممکن است متوجه شوید که دوباره برمی گردد. پزشک شما می تواند آنتی بیوتیک ها را برای از بین بردن آن تجویز کند. اینها معمولاً قرص هایی هستند که از راه دهان مصرف می کنید ، یا می توانید ژل یا کرم تجویز شده برای واژن خود را تجویز کنید.

کلامیدیا

علت کلامیدیا نوعی باکتری است. معمولاً هیچ علامتی با کلامیدیا وجود ندارد. اما اگر این کار را انجام دهید ، ممکن است متوجه ترشحات واژن بیشتر از حالت طبیعی و خونریزی بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی شوید. همچنین ممکن است هنگام رابطه جنسی یا هنگام دفع ادرار (ادرار کردن) درد داشته باشید.

تشخیص عفونت واژینال

اگر کلامیدیا درمان نشود ، ممکن است عوارض جدی ایجاد کند مانند ناباروری، درد مزمن لگن ناشی از بیماری التهابی لگن  و مشکلات دوران بارداری. کلامیدیا به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. در صورت ابتلا به کلامیدیا به شما توصیه می شود که به کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید. آنها می توانند تماس با شرکای فعلی یا اخیر شما را تنظیم کنند، که در صورت لزوم نیاز به آزمایش و درمان دارند.

تب خال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است که معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می شود. همه افراد مبتلا به تبخال تناسلی علائم ندارند، اما می توانند باعث ایجاد تاول های دردناک در ناحیه تناسلی شما شوند. همچنین ممکن است با سردرد و تب احساس ناخوشی کنید.

پزشک می تواند به شما در مورد کارهایی که می توانید برای کمک به هرگونه درد انجام دهید و تاول ها را ترمیم کند ، توصیه کند. این شامل تمیز کردن ناحیه آسیب دیده با آب معمولی یا نمکی و استفاده از ژله نفتی یا ژل بی حسی ملایم است. آنها همچنین ممکن است درمان با داروهای ضد ویروسی را برای کمک به پاکسازی تاول ها توصیه کنند.

اگرچه تاول ها بهبود می یابند ، اما نمی توانید خود را از شر ویروس خلاص کنید – هنگامی که آلوده شدید ، در بدن شما باقی می ماند. در صورت فعال شدن مجدد ویروس ، علائم شما ممکن است دوباره شعله ور شوند ، اگرچه اگر دوباره به آنها مبتلا شوید ، معمولاً بد نیستند. موارد مختلف ممکن است باعث بروز این بیماری شوند ، از جمله بیماری ، استرس ، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص برای درمان عفونت

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود که معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می شود. آنها به صورت رویشهای کوچکی روی یا اطراف فرج، دهانه رحم، واژن یا مقعد ظاهر می شوند و گاهی اوقات ممکن است دردناک ، خارش یا خونریزی داشته باشند. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است، اما اکنون که واکسیناسیون علیه HPV به کودکان 12 و 13 ساله ارائه می شود، میزان آن کاهش می یابد.

ممکن است زگیل های خود به خود از بین بروند ، اما ممکن است این مدت زمان زیادی طول بکشد و ناراحت کننده باشند. ممکن است پزشک شما بتواند کرم یا پمادی را که در خانه استفاده می کنید به شما بدهد تا از شر آنها خلاص شوید.

گاهی اوقات به درمان تخصصی تری نیاز خواهید داشت ، از جمله کرایوتراپی (روشی برای انجماد زگیل ها) ، برش (برش زگیل) یا الکتروکوتری ، که از الکترود گرم شده استفاده می کند.

سوزاک

سوزاک یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری ها ایجاد می شود. ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید ، اما اگر این علائم را داشته باشید ، معمولاً ظرف 10 روز پس از آلوده شدن ظاهر می شوند. ممکن است ترشحات واژن شما بیشتر از حالت عادی باشد و درد در ناحیه زیر شکم ایجاد شود. هنگام دفع ادرار (ادرار کردن) ممکن است درد داشته باشد و ممکن است بین پریودها خونریزی کنید.

اگر سوزاک درمان نشود ، ممکن است عوارض جدی مانند ناباروری و درد مزمن لگن ناشی از بیماری التهابی لگن ایجاد کند . سوزاک با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. معمولاً برای درمان باید به کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید. آنها می توانند در تماس با شرکای جنسی فعلی یا اخیر ، که در صورت لزوم نیاز به آزمایش و درمان دارند ، کمک کنند.

برفک

برفک واژن یک عفونت قارچی است که می تواند باعث خارش ، درد و سوزش در اطراف فرج شما شود. ممکن است ترشحات واژن سفید و غلیظی داشته باشید (کمی شبیه پنیر خامه ای) و همچنین ممکن است برای رابطه جنسی یا دفع ادرار (ادرار کردن) دردناک باشد.

عوامل خاصی ممکن است احتمال ابتلا به برفک را افزایش دهند ، از جمله در صورت بارداری ، دیابت و مصرف برخی از انواع آنتی بیوتیک ها. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از صابون و ژل دوش در ناحیه تناسلی شما و پوشیدن لباس های تنگ ممکن است باعث ایجاد آن شود یا علائم را بدتر کند. همچنین می تواند توسط جنسیت ایجاد شود.

برفک را می توان با کرم های ضد قارچ یا پساری (که در واژن خود قرار داده اید) یا گاهی قرص درمان کرد. می توانید این داروها را بدون تجویز پزشک از داروساز تهیه کنید. اما اگر باردار هستید ، باید به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی است که توسط انگل (سلول زنده کوچک) به نام Trichomonas vaginalis ایجاد می شود. تا نیمی از افراد مبتلا به تریکومونیازیس هیچ علامتی ندارند. اگر این کار را انجام دهید ، احتمالاً ترشحات واژن زرد یا سفید ، بدبو و احتمالاً کف آلود خواهید داشت. هنگام ادرار کردن ممکن است در ناحیه فرج و احساس خارش و خارش داشته باشید.

اگر درمان نشوید ، تریکومونیازیس می تواند عوارض جدی ایجاد کند ، مانند ناباروری و مشکلات دوران بارداری. به راحتی می توان آنتی بیوتیک را درمان کرد. معمولاً برای درمان باید به کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید. آنها می توانند در تماس با شرکای جنسی فعلی یا اخیر ، که در صورت لزوم نیاز به آزمایش و درمان دارند ، کمک کنند.