Search
Close this search box.
قرص های جلوگیری از بارداری

قرص های جلوگیری از بارداری

امروزه دیگر به ندرت از دوستان و آشنایان درباره فرزندان ناخواسته میشنویم روش ها و فنون زیادی برای پیشگیری از بارداری ابداع شده است.

یکی از این روش ها استفاده از داروها و قرص های ضد بارداری می باشد. قرص های جلوگیزی چگونه مانع از بارداری در خانم ها میشود٬ آیا میتوان به طور ۱۰۰ درصد به این قرص ها اطمینان کرد ؟!

قرص های ضدبارداری

این قرص ها با استفاده از هورمون هایی که باعث جلوگیری از تخمک گذاری میشوند و نیز با ایجاد تغییرات محسوس دیگری در بدن از بارداری تا حد نسبتا زیادی جلوگیری می کنند. تاثیر این قرص ها در بارداری به طوری که از آنها به صورت منظم و صحیح استفاده گردد در حدود ۱ درصد و یا کمتر است و در صورت استفاده نا منظم ۸ درصد احتمال بارداری نیز وجود دارد مصرف کننده برای تاثیر مثبت دارو باید دارو را کامل و در ساعات منظم زیر نظر پزشک متخصص زنان مصرف نماید حال به بررسی انواع قرص های ضد بارداری و حاملگی در بازار می پردازیم.

انواع قرص های ضدبارداری

  • قرص یاسمین (به انگلیسی “Yasamin”)

“Drospirenone ” از کشور آلمان و یکی از رایج ترین قرص های ضد بارداری در کشور با دوز پایین است که عوارض نسبتا کمتری به اروهای مشابه دارد و از عوارض آن میتوان به تهوع ٬ افزایش وزن ٬ التهابات پوستی اشاره کرد. بنا به گفته مصرف کنندگان این دارو سبب افزایش خونریزی و عوارض بسیار شدیدی کبدی نیز میگردد ٬ پس از استفاده سر خود این دارو شدیدا بپرهیزید زیرا عوارض کبدی یکی از خطرناک ترین و مرگ آور ترین عوارض گزارش شده دارو ها نیز می باشد .

  • دزوسپتیو یا مارولون (به انگلیسی “marvelon”)

قرص پیشگیری از بارداری که از تخمک گذاری جلوگیری میکند و حاوی دزوژسترل و اتینیل استرادیول است . این دارو به مدت ۲۱ روز توسط پزشک شما تجویز میشود

  • قرص بلارا (به انگلیسی “belara”) ساخته شده توسط شرکت دارو سازی گروننتال

این دارو نسبت به قرص های یاسمین و مارولون و دیگر قرص ها به میزان خیلی کمتری باعث افزایش چاقی میشود و هر بسته از آن شامل ۲۱ عدد قرص می باشد این قرص باید به صورت منظم در هر ۲۴ساعت مصرف گردد و از عوارض آن میتوان به سردرد و تهوع در روزهای آغازین مصرف اشاره کرد.

از دیگر قرص های بارداری میتوان به قرص یاز (یاس) yaz٬ دزوژسترل ٬ دروسپیرنون٬ اما کلرمادینون و … . قرص های یاسمین و یاز ( یاس ) هر دو هستند با تفااوت اینکه یاسمین ۳۰ میکروگرم اتینیل استرادیول دارد و یاز ۲۰ میکروگرم ایتنیل استرادیول دارد.

به یاد داشته باشید که پس از مصرف قرص های باردادری ممکن از سرگیجه و یا احساس تهوع داشته باشید٬ با این حال در برخورد با چنین عوارضی حتما پزشک خود را در جریان قرار داده و یا با اورژانس تماس حاصل فرمایید.

مقالات دیگر: آیا احتمال بارداری در دختران باکره وجود دارد؟

از کجا می توانم قرص های ضد بارداری تهیه کنم؟

قرص های ضد بارداری فقط با تجویز پزشک در دسترس هستند. می توانید لوونورژسترول را بدون نسخه از داروخانه ها و کلینیک ها خریداری کنید.

قرص های ضد بارداری چگونه کار می کنند؟

زمانی باردار می شوید که تخمک آزاد شده از تخمدان شما توسط اسپرم بارور می شود. تخمک بارور شده به داخل رحم شما می‌چسبد و در آنجا جنین ایجاد می شود. هورمون‌های بدن شما آزاد شدن تخمک از تخمدان را کنترل می‌کنند و بدن را برای پذیرش تخمک بارور شده آماده می‌کند.

قرص های ضدبارداری

چگونه قرص های ضد بارداری را شروع کنم؟

از پزشک خود بپرسید که چه زمانی باید قرص های ضد بارداری را شروع کنید. اگر در روزی که به شما گفته شد بسته قرص خود را شروع کنید. بهتر است قرص ها را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. شما می توانید آنها را در هر زمانی در طول روز مصرف کنید، اما مصرف آن قبل از صبحانه یا قبل از خواب کمک می کند تا آن را راحت تر به خاطر بسپارید.

قرص های چرخه طولانی مدت به روشی مشابه عمل می کنند. اولین یکشنبه بعد از شروع قاعدگی شروع به مصرف قرص می کنید. اگر قاعدگی شما از یکشنبه شروع می شود، از همان روز شروع کنید. شما یک قرص فعال در روز به مدت 84 روز متوالی مصرف می کنید. سپس، بسته به نوع قرصی که مصرف می کنید، 7 روز فرصت دارید که یک قرص دارونما یا فقط استروژن در روز مصرف کنید.

قرص های ضد بارداری چقدر موثر هستند؟

در صورت مصرف صحیح، قرص های ضد بارداری در پیشگیری از بارداری بسیار موثر هستند. طبق گفته متخصصین این زمینه، هم قرص ترکیبی و هم قرص فقط پروژسترون وجود دارد. با قرص های ترکیبی کمی انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد. به طور کلی، شما باید سعی کنید قرص های ترکیبی را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید، اما می توانید آنها را در همان بازه 12 ساعته روزانه مصرف کنید و همچنان از بارداری محافظت کنید.

همچنین در صورت داشتن اسهال یا استفراغ، این قرص ممکن است کمتر موثر باشد. اگر به بیماری معده مبتلا بوده اید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببیند آیا در خطر بارداری هستید یا خیر. از یک روش پشتیبان پیشگیری از بارداری استفاده کنید تا زمانی که بدانید که انجام این کار بی خطر است.

قرص های ضد بارداری چقدر بعد کار می کنند؟

زمانی که طبق دستور مصرف می‌ شوند. قرص‌های ضدبارداری معمولاً در ماه اولی که مصرف آن‌ها را شروع می‌کنید مؤثر هستند. برای ایمن بودن، برخی پزشکان استفاده از روش دیگری از پیشگیری از بارداری مانند کاندوم و فوم را در ماه اول توصیه می کنند. بعد از ماه اول، فقط می توانید برای جلوگیری از بارداری به قرص اعتماد کنید.

تاثیر قرص های ضد بارداری

از مصرف سرخود و سرانه داروهای ضد بارداری پرهیز کنید و قبل از استفاده با پزشک خود درباره این دارو ها مشورت کنید . یادتان نرود داروهای شیمیایی یکی از حیاتی ترین بخش بدن یعنی کبد را درگیر میکنند و گاهی اثرات جبران ناپذیری بر جای میگذارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط