پرینورافی روشی برای تنگ کردن ناحیه ورودی واژن

مادر شدن یک احساس توصیف ناپذیر است، می توان گفت بچه دار شدن جوهره زندگی یک زن است. اما یکی از عوارض زایمان از بین رفتن انعطاف پذیری و گشاد شدن واژن می باشد. در طول مدت بارداری، عضلات واژن و گردن رحم باز شده و گشاد می شوند، تا اینکه زایمان باعث شل شدن عضلات دیواره واژن و گشاد شدن آن می شود.

در برخی از زایمان‌ های طبیعی به علت بزرگ بودن سر جنین، خارج کردن جنین از رحم با مشکل رو به رو می‌ شود که در این صورت پزشک، لبه‌ های پایینی واژن را پاره می‌ کند و پس از زایمان آن را می ‌دوزد. تنگ کردن واژن روش های مختلفی دارد از جمله تنگ کردن واژن با تمرینات گکل، تنگ کردن واژن با نخ، پرینورافی، تنگ کردن واژن با لیزر و یا بخیه زدن واژن.

پرینورافی یکی از روش های تنگ کردن واژن می باشد، که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است، این جراحی بسیار تاثیر گذار می باشد.

پرینه ناحیه بین واژن و مقعد است و یک نقطه مرکزی برای اتصال عضلات است که کف لگن را حمایت میکند. برخی از زنان نیز به علت زایمان طبیعی و باز شدن بخیه ناحیه پرینه و یا واژن و یا بد جوش خوردن بخیه ها دچار بدشکلی واژن و یا گشادی مدخل واژن می شوند که در این حالت به کمک عمل پرینورافی، می توان ناحیه ورودی واژن را تنگ کرد و همچنین اسکارهای باقی مانده را ترمیم کرد.

پرینورافی چیست؟

چگونگی انجام عمل پرینورافی

در این جراحی، جراح زنان با نزدیک کردن دیواژه های پشتی واژن به هم و متصل کردن آنها به هم باعث تنگی واژن می شود. مدت زمان عمل پرینورافی حدود 30 تا 45 دقیقه است و این عمل اصولا تحت بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شومد. بهبودی کامل بعد از عمل پرینورافی 1 هفته به طول می انجامد و توصیه بهترین متخصص زنان این است که تا چند ماه رابطه جنسی نداشته باشید.

تنگ کردن واژن با پرینورافی

کاندیدای مناسب برای عمل پرینورافی

در صورتی که از یکی از موارد زیر رنج می برید، می توان گفت که شما کاندیدای مناسب تنگ کردن واژن می باشید:

• اگر احساس می کنید واژنی شل دارید.
  • اگر احساس می کنید ترشحات واژنی شما بسیار زیاد است و از رابطه جنسی لذت نمی برید.
  • اگر احساس می کنید همواره تامپون ها از واژن شما خارج می شود.
  • اگر شریک جنسی شما از آمیزش جنسی ناراضی است.
  • اگر از مشکلات ادراری مانند بی اختیاری رنج می برید.
  • اگر احساس می کنید در حین انجام فعالیت های روزانه یا تمرین های ورزشی، مقداری باد شکم از واژنتان خارج می شود. ممکن است خروج این باد بسیار کم و جزئی و بدون هیچ گونه صدایی باشد.
  • اگر به صورت دائم به عفونت واژن مبتلا می شوید.

توصیه می شود در صورتی که از بیماری های مزمن مانند دیابت و… رنج می برید، قبل از عمل تنگ کردن واژن حتما با متخصص زنان  خود مشورت نمایید. همچنین توصیه می شود قبل از بهبودی کامل بخیه های زایمان هیچ گونه اقدامی جهت تنگ کردن واژن نکنید. دقت شود که عمل تنگ کردن واژن یا در حین عمل با زدن چند بخیه انجام می گیرد و یا بعد از بهبودی بخیه های زایمان انجام می شود.

در صورتی که پزشک از مهارت کافی برخوردار نباشد ممکن است با زدن بخیه های اضافی واژن را بسیار تنگ نمایید و در این حالت بیمار در حین رابطه جنسی درد زیادی را متحمل می شود، که همین مورد باعث سرد مزاجی زن خواهد شد. لذا توصیه می شود در انتخاب پزشک خود حتما دقت کافی داشته باشید.

کاندیدای نامناسب برای عمل پرینورافی

• کسانی که میخواهند در ماه های آینده باردار شوند.
  • کسانی که بیماری های خاصی دارند.
  • کسانی که دارو های خاصی مصرف میکنند.
  • کسانی که انتظارات بالا و غیر معقول از این عمل دارند.
  • کسانی که به تازگی زایمان کردند.

مزایای پرینورافی

این جراحی مزایایی دارد که خوب است قبل از جراحی از آن مطلع باشید:

• باعث بهبود روابط جنسی بین زوج ها می شود به صورتی که احساس رضایت چند برابر می شود.
  • در این جراحی میتوان به صورت همزمان لابیاپلاستی را نیز انجام داد.
  • باعث کاهش درد در رابطه جنسی میشود.
  • خوشبختانه دوره نقاهت کوتاهی دارد.
  • این عمل بدون درد است.

تاثیر جراحی پرینورافی بر رابطه جنسی

همان طور که می دانید نیاز جنسی یکی از نیاز های اولیه هر انسانی است و زندگی فردی و یا حتی کاری فرد را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. پس از زایمان طبیعی و رابطه جنسی پشت سرم هم، امکان گشادی مجرای واژن و آسیب دیدگی عضلات پرینه می باشد. که همین امر باعث کاهش رضایت از رابطه جنسی برای خود فرد و همسرش می شود. که برای حل این مشکل می توان از عمل پرینورافی کمک گرفت.

البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که جراحی پرینورافی تنها در صورتی کاربرد دارد که آسیب دیدگی و گشادی تنها مربوط به ناحیه ورودی واژن و ناحیه پرینه باشد و آسیب دیدگی تا عمق واژن پیش نرفته باشد. و به کمک عمل پرینورافی تنها می توان 2 الی 3 سانتی متر از مدخل ورودی واژن را تنگ کرد.

نکته: در صورتی که لازم باشد امکان همزمان عمل پرینورافی به همراه عمل لابیاپلاستی وجود دارد.

خطرات پرینورافی

این جراحی بسیار کم خطر است اما با این حال ممکن است عوارض کمی داشته باشید تعدادی از این عوارض به شرح زیر است:

• التهاب و تورم
  • احساس کمی درد
  • سرگیجه و تهوع
  • بی اختیاری ادرار یا بی اختیاری مدفوع

این عوارض در موارد نادر ممکن است اتفاق بیوفتد. در صورت مشاهده عوارض شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

چه اقداماتی را باید قبل از پرینورافی انجام دهیم؟

• به هیچ گونه عفونت واژن مبتلا نباید باشید و قبل از انجام عمل باید عفونت های واژینال درمان شوند.
  • انجام تست پاپ اسمیر
  • زنانی که دچار نقص ایمنی هستند، نباید این عمل را انجام دهند.
  • در صورتی که مبتلا به بیماری خاصی هستید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

مراقبت های بعد از عمل پرینورافی

• بعد از جراحی به خوبی استراحت کنید و تا مدتی اجسام سنگین بلند نکنید تا زخم و بخیه ها زود خوب شوند.
  • تا دو ماه رابطه جنسی نداشته باشید.
  • میتوانید ورزش های بسیار سبک مانند یوگا را انجام دهید.
  • مواد غذایی مصرف کنید که مانع از یبوست شود.
  • دارو و یا پماد هایی که پزشک برایتان تجویز میکند را به موقع مصرف کنید.
  • محل جراحی و برش ها را تمیز و خشک نگه دارید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.