لاپاراسکوپی

هر آنچه لازم است در مورد لاپاراسکوپی بدانید!

لاپاروسکوپی یک جراحی تشخیصی برای معاینه ی اندام های داخلی بدن، شکم و لگن است. واژه لاپارسکوپی یک واژه یونانی است که از دو واژه lapara به معنای لگن یا بصورت کلی شکم،  و واژه skopein به معنای دیدن، تشکیل شده است. در این مطلب قصد داریم در مورد لاپاراسکوپی و نحوه انجام آن با شما صحبت کنیم و اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دهیم.

دلایل انجام جراحی لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی برای شناسایی منشا درد در شکم و لگن انجام می شود. برای شناسایی منشا درد باید عکس برداری هایی که در ادامه می خوانید انجام دهید:

• سونوگرافی: در سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تصویر برداری از داخل بدن استفاده می شوند.
  • ام آر آی: در ام آر آی از امواج رادیویی و مگنت های قوی برای عکس برداری با جرئیات استفاده می شود.
  • سی تی اسکن: در سی تی اسکن از اشعه ی ایکس در زوایای مختلف استفاده می شود.

اگر با انجام این عکسبرداری ها دلیل و منشا بیماری مشخص نشد باید جراحی لاپاراسکوپی انجام دهید. این روش همچنین برای نمونه برداری از بافت شکم استفاده می شود.

مراحل انجام لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک عمل کوچک و ساده است. در لاپاراسکوپی از بیهوشی جنرال یا بی حسی موضعی استفاده می شود. بدین صورت که پس از بیهوشی یا بی حسی موضعی، شکاف کوچکی در ناف ایجاد شده و سپس گاز دی اکسید کربن به منظور باد کردن شکم و دور کردن اعضای داخلی از هم فرستاده می شود.

با ایجاد این گاز احتمال آسیب دیدگی کاهش یافته و و دیدن و دسترسی به اعضای داخلی آسان تر می شود.  سپس آندوسکوپ (میله فلزی که در سر آن دوربین قرار دارد) از همان شکاف کوچک ایجاد شده به داخل فرستاده می شود و تصویر شفافی بر روی صفحه مانیتور ظاهر می شود.

چه زمانی لاپاراسکوپی انجام می شود؟

1- بررسی از نظر وجود و در صورت نیاز، برطرف کرن توده های غیر طبیعی داخل شکم و لگن.
2- بررسی و درمان مشکلاتی مثل کیست ، اندومتریوز ، بارداری خارج رحم و یا عفونت لگنی.
3- بررسی و برطرف کردن علل ناباروری در زنان ، مثل کیست ، فیبروم ، چسبندگی های داخل لگن ، عفونت ها. گاه وقتی تست ها و بررسی های اولیه علت ناباروری را مشخص نکند، نیاز به لاپاراسکوپی می شود.
4- انجام نمونه برداری
5- بررسی اینکه آیا کانسر دیگر نقاط بدن، به شکم انتشار یافته است یا خیر؟
6- جهت بستن لوله های رحمی – هیسترکتومی ( عمل جراحی خروج رحم) ، کیست ، فیبروم ، …..
7- بررسی علل درد لگن

فواید انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی

• این عمل جراحی نسبت به عمل های جراحی سنتی فواید بیشتری دارد زیرا برای انجام این عمل جراحی برش های کمتری روی شکم ایجاد می شود. در ادامه فواید جراحی لاپاراسکوپی را مرور می کنیم:
  • زودتر از بیمارستان مرخص می شوید و در نتیجه هزینه ها کمتر می شوند.
  • زودتر بهبود پیدا می کنید.
  • درد کمتری خواهید داشت.
  • کوچک بودن محل برش ها و در نتیجه بهبود سریع تر
  • زودتر به روند عادی زندگی بازمی گردید
  • کاهش خونریزی و عدم نیاز به دریافت خون

با انجام عمل جراحی به روش سنتی ممکن است شما یک هفته در بیمارستان بستری شوید و بهبود شما تا یک و یا دو ماه طول بکشد اما اگر لاپاراسکوپی انجام دهید فقط دو روز در بیمارستان بستری می شوید و بهبود شما 2 تا 3 هفته طول می کشد.

لاپاراسکوپی بهتر است یا جراحی باز؟

عوارض عمل جراحی لاپاراسکوپی

درست مثل هر عمل جراحی دیگری، لاپاراسکوپی هم عوارضی دارد که در ادامه با هم مرور می کنیم:

• بعد از عمل جراحی ممکن است شکم شما ورم کند.
  • چند روز بعد از عمل جراحی ممکن است گلو درد داشته باشید.
  • سرگیجه از عوارض دیگر این جراحی است.
  • گاز شکم باعث ایجاد درد در گردن، شانه و قفسه ی سینه می شود.
لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی مانند هر عمل دیگر نیاز به مراقبت های قبل و بعد دارد که در اینجا به ذکر آنها می پردازیم:

• قبل از انجام لاپاراسکوپی از خوردن و نوشیدن حداقل به مدت 6 ساعت خودداری نمایید.
  • اگر داروی آسپرین مصرف می نمایید، باید حداقل یک هفته قبل، مصرف قرص را قطع نمایید.
  • کفش پاشنه بند نپوشید زیرا ممکن است به دلیل استفاده از داروی بیهوشی خواب آلود باشید و نتوانید روی پای خود بایستید.
  • اگر از داورهای فشار استفاده می کنید، سعی کنید این دارو را صبح روز عمل همراه با مقدار بسیار کمی آب میل نمایید.
  • حداقل دو ساعت قبل از عمل لاپاراسکوپی در بیمارستان جهت انجام اقدامات اولیه حضور داشته باشید.
  • هر گونه زیروآلات از جمله ساعت و… را به همراه نداشته باشید.
  • اگر بیمار لاک ناخن دارد حتما باید لاک ناخن را قبل از انجام عمل پاک نماید.
  • لباس گشاد بپوشید.

اقدامات بعد از انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی

• آب فراوان بنوشید.
  • از نشستن در وان آب گرم جداً خودداری نمایید، همچنین استحمام بیمار باید زیر دوش و با راهنمایی های پزشک باشد.
  • از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایید.
  • حتما در زمانی که پزشک تعیین می نماید در مطب جهت ویزیت پس از عمل حضور داشته باشید.
  • از حمل و یا هُل دادن اجسام سنگین خودداری نمایید.
  • هیچگاه به حالت چمپاتمه ننشینید، به جای توالت شرقی از توالت فرنگی استفاده نمایید.
  • حداقل چند روز پس از عمل از رابطه جنسی خودداری نمایید.
  • بعد از انجام لاپاراسکوپی حتما آنتی بیوتیک تجویز شده را بصورت مرتب میل نمایید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.
  • حداقل تا 24 ساعت رانندگی نکنید.
  • صبح روز بعد از جراحی می توانید پانسمان خود را بردارید.
  • سه روز بعد از عمل جراحی از بیمارستان مرخص می شوید.
  • حداقل 24 ساعت بعد از عمل جراحی از الکل استفاده نکنید.

بهبودی بعد از لاپاراسکوپی

بعد از عمل جراحی شما چند ساعت در بیمارستان تحت نظر خواهید بود. علائم حیاتی شما به طور منظم بررسی می شوند. به علاوه، پرستار عوارض جانبی بیهوشی را بررسی و خونریزی طولانی مدت را کنترل می کند. زمان ترخیص از بیمارستان متغیر است و به عوامل زیر بستگی دارد:

• سلامت عمومی شما
  • نوع بیهوشی
  • واکنش بدن شما به عمل جراحی

نتیجه ی لاپاراسکوپی

اگر نمونه برداری نشان بدهد که همه چیز نرمال است شما خونریزی شکمی، سرطان، فتق و غیره ندارید.

نتایج غیر نرمال نمونه برداری نشانه ی بیماری هایی است که در ادامه می خوانید:

• کیست یا تومور
  • سرطان
  • چسبندگی یا جای زخم جراحی
  • فیبروئید
  • جراحت
  • التهاب لگن

چه زمانی  باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورت داشتن علائمی زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

• حالت تهوع مداوم بعد از 24 ساعت
  • تب بالای 100 درجه فارنهایت 24 ساعت بعد از عمل جراحی
  • قرمزی، تورم، درد، خونریزی و یا خشکی اطراف زخم

سوالات متداول در مورد لاپاراسکوپی

خاتمه

امیدوارم این مطلب بریا شما مفید بوده باشد لازم است برای انجام لاپاراسکوپی به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید تا نتایج مثبتی و قابل اعتمادی را دریافت کنید. شما میتوانید سوالات و نظرات خود را در زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.